Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Methanol as bunker fuel : cost comparison with LNG and MGO

Kainulainen, Jere (2025)

 
Avaa tiedosto
Kainulainen_Jere.pdf (847.1Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Kainulainen, Jere
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101025899
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia mahdollisuutta hyödyntää metanolia laivan polttoaineena. Laivan polttoaineesta käytetään nimitystä ”bunker”, joka viittaa polttoaineeseen, jota laiva käyttää oman moottorinsa energianlähteenä. Tutkimuksessa pohditaan metanolin käyttöhyötyjä useasta eri näkökulmasta kuten kaupallinen hyöty, kestävyys, kemialliset ominaisuudet sekä tarjonta. Teoreettinen runko keskittyy monien laivan polttoaineiden tuotantoon ja hinnoitteluun.

Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana on NEOT, joka on polttoaineenhankintayhtiö, joka tekee kauppaa Pohjois-Euroopan alueella. NEOT operoi laivastollista aikarahdattuja tankkialuksia, joiden operaatioista kerättyä laivausdataa hyödynnetään tässä tutkimuksessa. Tavoitteena on määritellä hintapiste, jossa metanolin käyttö on niin kaupallisesti kuin myös operatiivisesti kannattavaa. Tutkimuksessa hyödynnetään enimmäkseen kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä.

Loppupäätelmä on, että monista vaihtoehdoista metanoli on potentiaalinen kandidaatti laivapolttoaineeksi. Hintatehokkuus pohjautuu merkittävästi päästökauppaan sekä päästötavoitteiden ylitäyttämiseen. Sääntely on vahva markkinavoima, minkä johdosta laivapolttoaineen optimointi muodostuu entistä tärkeämmäksi osaksi kaupallista laivausta.
 
The aim of the thesis is to explore methanol as an alternative for bunker fuel. Bunker fuel refers to fuel that vessels use to power their own main engines. Research discusses methanol from various perspectives such as commercial value, sustainability, chemical properties and supply. Theoretical framework focuses on the production and pricing of various bunker fuels.

This research is done as an assignment of NEOT which is fuel procurement and logistics company operating in Nordics. NEOT operates a fleet of time charter tanker vessels, and this research uses data from the operations for reference. Goal of the research is to determine a price point where methanol becomes both commercially and operationally efficient bunker fuel. Mostly qualitative research methods were utilized in this research.

The study concludes that from various options methanol is clearly a potential candidate for bunker fuel. The cost effectiveness will heavily rely on the emissions market and overcompliance. The regulation is an impactful market force which makes bunker fuel optimisation increasingly important part of commercial vessel operations.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste