Varhainen vuorovaikutus : miksi se on tärkeää?
Hintsala, Annukka; Luhtaniemi, Lotta (2025)
Hintsala, Annukka
Luhtaniemi, Lotta
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101325974
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101325974
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa varhaista vuorovaikutusta käsittelevä opas avoimen perhetoiminnan henkilöstölle ja asiakkaille. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä pienten lasten vanhempien ja työntekijöiden tietoisuutta varhaisen vuorovaikutuksen merkityksestä sekä tarjota käytännön vinkkejä sen tukemiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, jonka teoreettinen tietoperusta pohjautui ajantasaisiin kotimaisiin ja kansainvälisiin lähteisiin. Teoriaosuudessa käsiteltiin varhaisen vuorovaikutuksen merkitystä lapsen kehitykselle, riittävän hyvän ja riittämättömän vuorovaikutuksen eroja, kiintymyssuhdeteoriaa sekä vuorovaikutusta uhkaavia tekijöitä, erityisesti vanhempien älylaitteiden käyttöä. Lisäksi esiteltiin keinoja varhaisen vuorovaikutuksen tukemiseen arjessa. Tämän pohjalta laadittiin opas: Varhainen vuorovaikutus – Miksi se on tärkeää?
Oppaan toimivuutta ja selkeyttä arvioitiin sähköisellä palautekyselyllä, johon vastasivat työelämäkumppani sekä terveydenhoitajaopiskelijat. Saatua palautetta hyödynnettiin oppaan viimeistelyssä. Opas koettiin hyödylliseksi ja informatiiviseksi, ja erityisen tärkeänä pidettiin älylaitteiden käytön vaikutusten esiin tuomista. Lopullinen versio oppaasta toimitettiin työelämäkumppanille PDF-muodossa, jotta se olisi helposti jaettavissa asiakkaille. Kehittämisehdotuksena esiin nousi palautteen kerääminen myös avoimen perhetoiminnan asiakkailta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, jonka teoreettinen tietoperusta pohjautui ajantasaisiin kotimaisiin ja kansainvälisiin lähteisiin. Teoriaosuudessa käsiteltiin varhaisen vuorovaikutuksen merkitystä lapsen kehitykselle, riittävän hyvän ja riittämättömän vuorovaikutuksen eroja, kiintymyssuhdeteoriaa sekä vuorovaikutusta uhkaavia tekijöitä, erityisesti vanhempien älylaitteiden käyttöä. Lisäksi esiteltiin keinoja varhaisen vuorovaikutuksen tukemiseen arjessa. Tämän pohjalta laadittiin opas: Varhainen vuorovaikutus – Miksi se on tärkeää?
Oppaan toimivuutta ja selkeyttä arvioitiin sähköisellä palautekyselyllä, johon vastasivat työelämäkumppani sekä terveydenhoitajaopiskelijat. Saatua palautetta hyödynnettiin oppaan viimeistelyssä. Opas koettiin hyödylliseksi ja informatiiviseksi, ja erityisen tärkeänä pidettiin älylaitteiden käytön vaikutusten esiin tuomista. Lopullinen versio oppaasta toimitettiin työelämäkumppanille PDF-muodossa, jotta se olisi helposti jaettavissa asiakkaille. Kehittämisehdotuksena esiin nousi palautteen kerääminen myös avoimen perhetoiminnan asiakkailta.