Nuorten työntekijöiden mielenterveyden ja työkyvyn tukeminen : integratiivinen kirjallisuuskatsaus
Kohvakka, Sari (2025)
Kohvakka, Sari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101726124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101726124
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa työnantajien keinoja tukea nuorten työntekijöiden mielenterveyttä ja siihen liittyvää työkykyä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota työnantajille ajantasaista tutkittua tietoa ja esittää kehittämisehdotuksia vaikuttavista ja näyttöön perustuvista keinoista, joiden avulla työpaikoilla voidaan tukea nuorten työntekijöiden mielenterveyttä ja vähentää mielenterveyspoissaoloja.
Opinnäytetyö toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Aineiston haut tehtiin PubMed-, EBSCO CINAHL-, EBSCO Academic Search Elite - ja Scopus -tietokannoista. Aineisto valittiin vaiheittain ennalta määriteltyjen sisäänotto- ja poissulkukriteerien avulla. Lopullinen aineisto (n=18) analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysimenetelmällä.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten mukaan nuorten työntekijöiden psyykkiseen työkykyyn ja mielenterveyteen vaikuttavat työhön liittyvät kuormitustekijät, yksilölliset riskitekijät sekä nuoriin kohdistuvat odotukset ja paineet. Nuorten työntekijöiden mielenterveyttä voidaan tukea kiinnittämällä huomiota mielenterveyttä heikentäviin kuormitus- ja riskitekijöihin ja toisaalta mielenterveyttä vahvistaviin tekijöihin. Nuorten työntekijöiden psyykkistä työkykyä voidaan tukea työpaikan tukitoimilla, kehittämällä johtamista ja esihenkilötyötä sekä vahvistamalla esihenkilön ja työyhteisön antamaa sosiaalista tukea. Työyhteisön psykososiaalisen tuen ja esimerkiksi mentoroinnin avulla työpaikalla voidaan vahvistaa nuorten työntekijöiden resilienssiä ja kykyä selvitä elämän haasteista. The aim of this thesis was to strengthen employers’ means of supporting young employees’ mental health and related work ability. The purpose of this thesis was to compile current, research-based information and propose development suggestions for effective and evidence-based practices that can be implemented in workplaces to promote mental well-being and reduce mental health-related absences among young employees.
This thesis was conducted as an integrative literature review. Data were retrieved from PubMed, EBSCO CINAHL, EBSCO Academic Search Elite, and Scopus databases. The research data were selected in stages using predefined inclusion and exclusion criteria. The final dataset (n=18) was analyzed using inductive content analysis.
The results indicate that young employees’ mental health and psychological work ability are influenced by work-related stressors, individual risk factors, and expectations and pressures directed at youth. Supporting mental health requires attention to both risk factors and protective factors. Workplace interventions, leadership development, and strengthening social support from supervisors and colleagues can promote young employees’ mental well-being and sustain their work ability. Psychosocial support within the work community, such as mentoring, can help build young employees’ resilience and ability to cope with life’s challenges.
Opinnäytetyö toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Aineiston haut tehtiin PubMed-, EBSCO CINAHL-, EBSCO Academic Search Elite - ja Scopus -tietokannoista. Aineisto valittiin vaiheittain ennalta määriteltyjen sisäänotto- ja poissulkukriteerien avulla. Lopullinen aineisto (n=18) analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysimenetelmällä.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten mukaan nuorten työntekijöiden psyykkiseen työkykyyn ja mielenterveyteen vaikuttavat työhön liittyvät kuormitustekijät, yksilölliset riskitekijät sekä nuoriin kohdistuvat odotukset ja paineet. Nuorten työntekijöiden mielenterveyttä voidaan tukea kiinnittämällä huomiota mielenterveyttä heikentäviin kuormitus- ja riskitekijöihin ja toisaalta mielenterveyttä vahvistaviin tekijöihin. Nuorten työntekijöiden psyykkistä työkykyä voidaan tukea työpaikan tukitoimilla, kehittämällä johtamista ja esihenkilötyötä sekä vahvistamalla esihenkilön ja työyhteisön antamaa sosiaalista tukea. Työyhteisön psykososiaalisen tuen ja esimerkiksi mentoroinnin avulla työpaikalla voidaan vahvistaa nuorten työntekijöiden resilienssiä ja kykyä selvitä elämän haasteista.
This thesis was conducted as an integrative literature review. Data were retrieved from PubMed, EBSCO CINAHL, EBSCO Academic Search Elite, and Scopus databases. The research data were selected in stages using predefined inclusion and exclusion criteria. The final dataset (n=18) was analyzed using inductive content analysis.
The results indicate that young employees’ mental health and psychological work ability are influenced by work-related stressors, individual risk factors, and expectations and pressures directed at youth. Supporting mental health requires attention to both risk factors and protective factors. Workplace interventions, leadership development, and strengthening social support from supervisors and colleagues can promote young employees’ mental well-being and sustain their work ability. Psychosocial support within the work community, such as mentoring, can help build young employees’ resilience and ability to cope with life’s challenges.
