Opetusmateriaalin tuottaminen liman imemisestä ylähengitysteistä
Seppälä, Sanni (2025)
Seppälä, Sanni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101926169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101926169
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa opetusmateriaalia liman imemisestä ylähengitysteistä yhden opintopisteen laajuiseen MOOCiin. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä sairaanhoitajaopiskelijoiden tietoa liman imemisestä ylähengitysteistä. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Laurea-ammattikorkeakoulu.
Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, joka koostuu toimeksiantajalle toimitetusta tuotoksesta ja akateemiseen kirjoitustyyliin tehdystä raportista. Opinnäytetyön tuotos on opetusmateriaalia käytettäväksi hanketyöntekijöiden muotoilemalle verkkokurssille. Opinnäytetyön raportti sisältää opetusmateriaalin teoreettisen tiedon sekä teoriaperustaa opetusmateriaalin valintaan ja muotoiluun vaikuttavista tekijöistä.
Opinnäytetyön teoria muodostuu ylähengitysteiden anatomiasta ja fysiologiasta, liman imemisen perusteista ja vasta-aiheista, välineistöstä, toimenpiteen työvaiheista sekä potilaan tarkkailuun, potilasturvallisuuteen ja aseptiikkaan liittyvistä kokonaisuuksista. Koska toiminnallinen osuus on verkkokurssille tuleva opetusmateriaali, käsitellään teoriaosuudessa myös laadukkaan verkkokurssin muotoilua ja opetusmateriaalien vaikutusta oppimiseen.
Opinnäytetyön tuotos jäi suppeaksi. Tuotoksen lopullinen työelämän edustajalle toimitettu versio on verkkokurssin rakenteellinen suunnitelma, sisältöä ja oppimista eteenpäin kuljettava tarina, jonkin verran sisällön suunnitelmaa lähteineen sekä opinnäytetyön tekijän kuvaamia valokuvia vapaasti kurssilla käytettäväksi. Työelämän edustajat saivat myös käytettäväkseen tämän opinnäytetyön raportin julkaisuversiota vastaavassa muodossa olevan luvun 3 kokonaisuudessaan eli alalukuineen 3.1–3.5 sekä luvun 2.1 lähes julkaisuversiota vastaavassa muodossa.
Palautekyselyn vastausten mukaan opinnäytetyöstä oli hyötyä hankkeelle, sillä MOOC-verkkokurssin rakennetta, sisältöä ja etenemistä oli ideoitu monipuolisesti, vaikka varsinainen valmis opetusmateriaali jäi puuttumaan.
Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, joka koostuu toimeksiantajalle toimitetusta tuotoksesta ja akateemiseen kirjoitustyyliin tehdystä raportista. Opinnäytetyön tuotos on opetusmateriaalia käytettäväksi hanketyöntekijöiden muotoilemalle verkkokurssille. Opinnäytetyön raportti sisältää opetusmateriaalin teoreettisen tiedon sekä teoriaperustaa opetusmateriaalin valintaan ja muotoiluun vaikuttavista tekijöistä.
Opinnäytetyön teoria muodostuu ylähengitysteiden anatomiasta ja fysiologiasta, liman imemisen perusteista ja vasta-aiheista, välineistöstä, toimenpiteen työvaiheista sekä potilaan tarkkailuun, potilasturvallisuuteen ja aseptiikkaan liittyvistä kokonaisuuksista. Koska toiminnallinen osuus on verkkokurssille tuleva opetusmateriaali, käsitellään teoriaosuudessa myös laadukkaan verkkokurssin muotoilua ja opetusmateriaalien vaikutusta oppimiseen.
Opinnäytetyön tuotos jäi suppeaksi. Tuotoksen lopullinen työelämän edustajalle toimitettu versio on verkkokurssin rakenteellinen suunnitelma, sisältöä ja oppimista eteenpäin kuljettava tarina, jonkin verran sisällön suunnitelmaa lähteineen sekä opinnäytetyön tekijän kuvaamia valokuvia vapaasti kurssilla käytettäväksi. Työelämän edustajat saivat myös käytettäväkseen tämän opinnäytetyön raportin julkaisuversiota vastaavassa muodossa olevan luvun 3 kokonaisuudessaan eli alalukuineen 3.1–3.5 sekä luvun 2.1 lähes julkaisuversiota vastaavassa muodossa.
Palautekyselyn vastausten mukaan opinnäytetyöstä oli hyötyä hankkeelle, sillä MOOC-verkkokurssin rakennetta, sisältöä ja etenemistä oli ideoitu monipuolisesti, vaikka varsinainen valmis opetusmateriaali jäi puuttumaan.
