Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kulttuuri- ja uskontosensitiivisyys monikulttuurisen yläasteen seksuaalikasvatuksessa

Saari, Heidi (2025)

 
Avaa tiedosto
Saari_Heidi.pdf (2.439Mt)
Lataukset: 

Avoin saatavuus / Open access / Öppen tillgång
Saari, Heidi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102126260
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia koulun näkökulmasta, millaisia huolenaiheita eri kieli- ja kulttuuritaustoista tulevien oppilaiden ja heidän perheidensä kohdalla ilmenee suomalaisen yläasteen tarjoamaan seksuaalikasvatukseen liittyen. Samoin tavoitteena oli tutkia, onko eri uskonto- ja kulttuuritaustoja tarpeen huomioida koulun seksuaalikasvatuksessa erikseen siten, että yläasteella opetuksessa hyödynnettävä seksuaali-, yhdenvertaisuus ja turvataitokasvatusmateriaali olisi sekä opetussuunnitelman mukaista että tarvittavassa määrin kulttuuri- ja uskontosensitiivistä.

Tutkimuksen teoriaperustana hyödynnettiin erityisesti UNESCON laatimaa kokonaisvaltaisen seksuaalikasvatuksen teknistä ohjeistusta, suomalaista perusopetussuunnitelmaa sekä kulttuurin, uskonnon ja seksuaalisuuden yhdistävää tietokirjallisuutta. Tutkimusta varten haastateltiin uusimaalaisella monikulttuurisella yläasteella seksuaaliteemoja opettavia opettajia, eri uskontojen opettajia, koulun rehtoreita sekä koulun ja oppilaiden sekä heidän perheidensä rajapinnassa toimivaa monikielistä ohjaajaa, ja haastatteluiden sisältö analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin.

Aineiston analyysin perusteella huolta perheissä herätti ensisijaisesti seksuaalisen ja sukupuolen moninaisuuden käsittely, sillä aiheesta keskustelun pelätään kannustavan nuoria erilaisiin kokeiluihin. Tuloksissa korostui suomalaisen seksuaalikasvatuksen faktapohjaisuus, eikä opetusmateriaalin muokkaamiselle kulttuuri- ja uskontosensitiiviseen suuntaan koettu koulun näkökulmasta tarvetta. Eri kielitaustoista tulevien oppilaiden äidinkielen huomioiminen seksuaaliaiheisessa sanastossa koettiin kuitenkin hyödylliseksi. Näiden tulosten perusteella tutkimuksessa tuotettiin kaksi erillistä huoneentaulua kouluissa tarjottavan seksuaalikasvatuksen tueksi. Huoneentauluista toinen on suunnattu aihetta opettavalle henkilökunnalle, toimien muistutuksena olennaiseksi koetuista opetukseen liittyvistä asioista. Toinen taulurypäs tuo puolestaan keskeisintä seksuaaliaiheista sanastoa näkyväksi eri kieli- ja kulttuuritaustoista tulevien omalla äidinkielellä, joita tämän tutkimuksen yhteydessä olivat kurdi, farsi, arabia ja somalin kieli.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste