Myynitprosessin kehittäminen Oy Närko Ab:lla
Kuusisto, Karolina (2025)
Kuusisto, Karolina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102126264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102126264
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, miten toimeksiantajayrityksen myyntiprosessia voisi kehittää ja miten ERP-ohjelman ohjeiden päivitys vaikuttaisi myyntiin. Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja haastateltiin kolmea yrityksessä työskentelevää henkilöä. Lisäksi haluttiin selvittää, miten asiakkaiden tekemät myöhäiset muutokset vaikuttavat tuotteiden kustannuksiin ja hinnoitteluun sekä mitä myynnin mittareita yritys tällä hetkellä käyttää ja voiko niitä tehostaa.
Haastatteluissa selvitettiin, miten myyntiprosessi tällä hetkellä toimii sekä miten myyntiprosessia voidaan myyjien ja suunnittelu- ja kehityspäällikön mukaan parantaa. Yrityksen sisäistä aineistoa käytiin läpi, jotta saatiin tietoa siitä, mitä pitää ottaa huomioon myöhäisten muutosten hinnoittelussa.
Tutkimuksen johtopäätöksenä todettiin, että myyntiprosessi ja myyntistrategia tulisi käydä läpi ja, että niitä tulee kehittää sellaisiksi, että kaikki myyjät noudattavat samoja linjauksia.
Haastatteluissa selvitettiin, miten myyntiprosessi tällä hetkellä toimii sekä miten myyntiprosessia voidaan myyjien ja suunnittelu- ja kehityspäällikön mukaan parantaa. Yrityksen sisäistä aineistoa käytiin läpi, jotta saatiin tietoa siitä, mitä pitää ottaa huomioon myöhäisten muutosten hinnoittelussa.
Tutkimuksen johtopäätöksenä todettiin, että myyntiprosessi ja myyntistrategia tulisi käydä läpi ja, että niitä tulee kehittää sellaisiksi, että kaikki myyjät noudattavat samoja linjauksia.