Ensihoidon laadunhallinnan kehittäminen : Palautejärjestelmä Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän ensihoidossa
Löytynoja, Antti; Myller, Karoliina (2015)
Löytynoja, Antti
Myller, Karoliina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504295391
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504295391
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on kehittämistyö, jonka tavoitteena oli luoda ohjeistus ensihoidon ja ensihoidon vastuulääkärin väliseen ensihoitotehtävistä nousevan palautteen antamiseen ja käsittelyyn. Kehittämistarve ja työhön johtanut idea olivat lähtöisin Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän ensihoidosta, missä tekijät itse työskentelevät. Tarkoituksena oli selvittää, mitä hyötyä toimivasta palautejärjestelmästä olisi ja parantaisiko se oleellisesti ensihoidon laadunhallintaa ja työntekijöiden ammattitaitoa. Näitä asioita tarkasteltiin teoreettisten lähteiden ja Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän ensihoidolle suunnatun mielipiteitä ja asenteita kartoittavan kyselyn kautta.
Tuloksista ilmeni sekä nykyisen palautekulttuurin ja ensihoidon laadunhallinnan kehittämisalueita, että toimivasta palautekulttuurista ja laadunhallinnasta nousevia hyötyjä. Kehittämisalueita olivat mm. HaiPro-ilmoitusten systemaattisempi tekeminen ensihoidossa, palautetaitojen ja laadunhallinnan parantaminen sekä koulutus, työilmapiirin parantaminen ja turvallisen työyhteisön mahdollistaminen. Sekä teoriatieto, että kyselyn vastaukset tukivat ajatusta siitä, että toimivan palautejärjestelmän ja palautekulttuurin avulla voidaan vaikuttaa ensihoidon laadunhallintaan positiivisesti. Ammatillinen kasvu, ammatillinen kehittyminen ja kliinisten taitojen paraneminen nousivat kiistatta merkittävimmiksi korjaavan palautteen hyödyiksi. Nämä yksilötasollakin koetut hyödyt näkyvät laajemmin potilasturvallisuuden, palvelun laadun, hoidon prosessin laadun ja hoidon vaikuttavuuden vahvistumisena. Toimiva palautejärjestelmä voisi toimia päivittäisenä osana ensihoidon laadunhallintaa.
Kerätyn tiedon pohjalta luotiin kohderyhmälle ohjeistus palautteen antamisesta, vastaanottamisesta ja käsittelystä. Ohjeistuksessa kuvattiin myös palautejärjestelmän sisältö ja palautejärjestelmän yleiset käyttöperiaatteet. Palautejärjestelmän systemaattinen käyttö aloitetaan mahdollisimman pian. Valmisteltu ohjeistus antaa pohjan sähköisen palautejärjestelmän luomiselle. Ensihoitoon tulossa olevat sähköisen kirjaamisen menetelmät antavat lisää mahdollisuuksia tehdä palautejärjestelmästä toimivamman ja helpomman käyttää. Tulevaisuudessa palautejärjestelmä voisi olla jopa osa sähköisen kirjaamisen ohjelmistoja.
Tuloksista ilmeni sekä nykyisen palautekulttuurin ja ensihoidon laadunhallinnan kehittämisalueita, että toimivasta palautekulttuurista ja laadunhallinnasta nousevia hyötyjä. Kehittämisalueita olivat mm. HaiPro-ilmoitusten systemaattisempi tekeminen ensihoidossa, palautetaitojen ja laadunhallinnan parantaminen sekä koulutus, työilmapiirin parantaminen ja turvallisen työyhteisön mahdollistaminen. Sekä teoriatieto, että kyselyn vastaukset tukivat ajatusta siitä, että toimivan palautejärjestelmän ja palautekulttuurin avulla voidaan vaikuttaa ensihoidon laadunhallintaan positiivisesti. Ammatillinen kasvu, ammatillinen kehittyminen ja kliinisten taitojen paraneminen nousivat kiistatta merkittävimmiksi korjaavan palautteen hyödyiksi. Nämä yksilötasollakin koetut hyödyt näkyvät laajemmin potilasturvallisuuden, palvelun laadun, hoidon prosessin laadun ja hoidon vaikuttavuuden vahvistumisena. Toimiva palautejärjestelmä voisi toimia päivittäisenä osana ensihoidon laadunhallintaa.
Kerätyn tiedon pohjalta luotiin kohderyhmälle ohjeistus palautteen antamisesta, vastaanottamisesta ja käsittelystä. Ohjeistuksessa kuvattiin myös palautejärjestelmän sisältö ja palautejärjestelmän yleiset käyttöperiaatteet. Palautejärjestelmän systemaattinen käyttö aloitetaan mahdollisimman pian. Valmisteltu ohjeistus antaa pohjan sähköisen palautejärjestelmän luomiselle. Ensihoitoon tulossa olevat sähköisen kirjaamisen menetelmät antavat lisää mahdollisuuksia tehdä palautejärjestelmästä toimivamman ja helpomman käyttää. Tulevaisuudessa palautejärjestelmä voisi olla jopa osa sähköisen kirjaamisen ohjelmistoja.