Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Vanhempien tuen merkitys lapsen koulunkäynnille

Heloviita-Tenhunen, Leena (2006)

 
Avaa tiedosto
Heloviita-Tenhunen_Leena.pdf (3.037Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Heloviita-Tenhunen, Leena
2006
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102426399
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia vanhempien tuen merkitystä 12-vuotiaalle lapselle. Tutkimusongelmat olivat minälaista tukea lapset saavat vanhemmiltaan koulunkäyntiin, ja minkälaista tukea he haluavat saada.

Tutkimuksen viitekehyksenä oli 12-vuotiaan lapsen kehitysympäristöt koti, koulu ja vertaisryhmät. Yhteiskunnan vaikutus lapselle tulee esille vanhempien kautta. Teoriaosa käsitteli 12-vuotiaan lapsen kehitysympäristöjä, ja vanhempien tukea lapsen oppimismotivaatioon.

Tutkimus oli kvalitatiivinen ja suoritettiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla haastattelemalla perusopetuksen 6. luokan oppilaita. Näin saatiin lapsen ääni kuuluville tutkimuksessa. Haastattelun teema-alueet käsittelivät vanhempien huolenpitoa, vuorovaikutusta ja kodin ja koulun välistä yhteistyötä. Huolenpidon alue sisälsi rajat ja oppimisympäristön, vuorovaikutus sisälsi vanhempien rakentavan vuorovaikutuksen kouluasioista lapsen kanssa, ja yhteistyö teema sisälsi vanhempien yhteydenpidon koululle lasta koskevissa asioissa sekä osallistumisen koulun tapahtumiin. Arvonnalla valittiin 10 oppilasta haastatteluihin, ja oppilaat haastateltiin koulupaivän aikana.

Tutkimustulosten mukaan 12-vuotiaat lapset saavat pääsääntöisesti tukea vanhemmiltaan koulunkäyntiin. Lapset myös haluavat tukea vanhemmiltaan koulunkäyntiin liittyvissä asioissa. 12-vuotiaat lapset ovat kehityksessään lapsuuden ja nuoruuden välimaastossa. Tutkimustuloksista voi päätellä, että vanhempien tuki on erittäin tärkeää 12-wotiaalle lapselle vaikka 12-vuotias voi olla fyysisesti jo hyvin kehittynyt. Lapsen kuunteleminen ja huomaaminen sekä positiivisissa että negatiivisissa asioissa rakentava vuorovaikutus ja kodin ja koulun välinen positiivinen yhteistyö lasta koskevissa asioissa luo pohjan lapsen hyvälle elämälle.

Tutkimusta voisi hyödyntää mm. koulujen vanhempainilloissa sekä lastensuojelussa. Tutkimustulokset antavat viitteitä mitä lapset haluavat ja tarvitsevat vanhemmiltaan. Jatkotutkimuksena voisi tutkia lasten tuen tarpeen muuttumista heidän siirtyessä yläluokille. Erityisopetuksessa vanhempien tuen merkityksen tutkiminen olisi myös aiheellista. Jatkotutkimuskohteena voisi olla myös vanhempien oman hyvinvoinnin yhteys lapsen koulusuoriutumiseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste