Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Markkinointiviestintä TikTokissa – vuosikello ja käyttöopas kauneudenhoitoalan pk-yritykselle

Rusanen, Elisa; Sillanpää, Ida (2025)

 
Avaa tiedosto
Rusanen_Sillanpaa.pdf (3.401Mt)
Lataukset: 


Rusanen, Elisa
Sillanpää, Ida
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110427042
Tiivistelmä
TikTok on suosittu sosiaalisen median alusta, jossa käyttäjät voivat julkaista lyhyitä videopätkiä ja osallistua erilaisiin haasteisiin ja trendeihin. Alusta tarjoaa mahdollisuuden brändien markkinoinnille, mainonnalle ja erityisesti nuorten kuluttajien saavutettavuuden. TikTokilla on maailman laajuisesti yli miljardi aktiivista käyttäjää ja yritykset voivat kiinnittää käyttäjien huomion eri puolilla maailmaa.

Opinnäytetyö tehtiin Oulun seudulla sijaitsevalle kauneushoitolalle. Sen tarkoituksena oli luoda selkeä ja helposti ymmärrettävä käyttöopas TikTokiin sekä havainnollistava markkinointiviestinnän vuosikello sovelluksen hyödyntämiseen. Käyttöoppaan avulla niin toimeksiantaja yritys kuin muutkin pk-yritykset saavat selkeät ohjeet TikTokin käytön perusteisiin eli siihen, kuinka yritys voi hoitaa tiliään TikTok alustalla ja kuinka markkinointisisältöä tuotetaan. Opas tuo esille alustan tärkeimmät toiminnot ja ominaisuudet.

Opinnäytetyön tutkimusstrategiassa tutkimusote oli laadullinen. Tutkimusstrategia nojasi tapaustutkimukseen, jossa aineiston analyysimenetelmänä käytettiin temaattista sisällönanalyysiä, sillä työn tavoitteena oli ymmärtää syvällisesti, miten TikTokia voidaan hyödyntää markkinointiviestinnässä. Tiedonhankinnassa hyödynnettiin aiheeseen liittyvää teoriatietoa, benchmarkkausta ja toimeksiantajayrityksen asiakkaille toteutettua puolistrukturoitua kyselytutkimusta. Benchmarkkauksen avulla kartoitettiin muiden samankaltaisten yritysten TikTok-markkinointia. Aineiston analyysi toteutettiin vertailuanalyysin ja laadullisen sisällönanalyysin keinoin ja näiden pohjalta raportoitiin keskeiset tutkimustulokset ja laadittiin johtopäätökset.

Markkinointiviestinnän vuosikello suunniteltiin auttamaan toimeksiantajayritystä kartoittamaan ja aikatauluttamaan markkinointikampanjoita vuoden ympäri. Vuosikello toimii käyttöoppaan tukena ja se tuo konkreettisesti esille erilaisia TikTokin erityispiirteitä, kuten trendejä ja ajankohtaisia teemoja. TikTok-käyttöoppaan ja vuosikellon tarkoituksena on kokonaisuutena olla tukena pk-yrityksille TikTokin tehokkaassa hyödyntämisessä markkinointiviestinnän kanavana.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste