Haastavat vuorovaikutustilanteet varhaiskasvatuksen arjessa positiivisen pedagogiikan keinoin
Forsander, Carita (2025)
Forsander, Carita
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110427068
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110427068
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on työntekijöiden tukeminen haastavien vuorovaikutustilanteiden kohtaamisessa positiivisen pedagogiikan keinoin ja myönteisen vuorovaikutuskulttuurin luominen. Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa konkreettinen kehittämistuotos haastaviin vuorovaikutustilanteisiin varhaiskasvatuksen arjessa positiivisen pedagogiikan keinoin. Toimeksiantaja on Myrskylänmäen päiväkoti, Vihdin kunta.
Tietoperustassa käsitellään varhaiskasvatusta, vuorovaikutuksen merkitystä lapsen kehitykselle, haastavia vuorovaikutustilanteita sekä positiivisen pedagogiikan keskeisiä periaatteita. Näkökulma on henkilöstön ja lasten välisissä haastavissa vuorovaikutustilanteissa. Opinnäytetyö on kehittämispohjainen opinnäytetyö, jonka tarkoituksena on tuottaa henkilöstölle kehittämistuotos haastaviin vuorovaikutustilanteisiin positiivisen pedagogiikan keinoin. Kehittämistyöhön kuului päiväkodin henkilöstölle tarkoitettu alkukartoituskysely, jossa selvitettiin henkilöstön nykytilannetta haastavien vuorovaikutustilanteiden kohtaamisessa. Lopuksi kerättiin henkilöstöltä palautetta kehittämistuotoksesta.
Kehittämistuotoksena syntyi juliste, johon on koottu positiivisen pedagogiikan keinoja haastavien vuorovaikutustilanteiden tueksi. Juliste on kehitetty henkilöstölle suunnatun alkukartoituskyselyn sekä teoriatiedon pohjalta. Päiväkodin tiimeiltä saadun palautteen perusteella juliste koettiin selkeäksi, hyödylliseksi ja helposti ymmärrettäväksi. Juliste tukee henkilöstön arkea tarjoamalla konkreettisia toimintamalleja sekä vahvistaa myönteistä vuorovaikutuskulttuuria päiväkodissa, mikä oli opinnäytetyön tarkoitus.
Opinnäytetyön kehittämistuotosta voisi jatkossa hyödyntää myös muiden varhaiskasvatusyksiköiden käyttöön. Kehittämistuotoksen voisi laajentaa oppaaksi tai toimintakorteiksi. Sitä voisi myös laajentaa vastaamaan eri-ikäisten lasten tarpeisiin.
Asiasanat: varhaiskasvatus, vuorovaikutus, positiivinen pedagogiikka, haastavat vuorovaikutustilanteet
Tietoperustassa käsitellään varhaiskasvatusta, vuorovaikutuksen merkitystä lapsen kehitykselle, haastavia vuorovaikutustilanteita sekä positiivisen pedagogiikan keskeisiä periaatteita. Näkökulma on henkilöstön ja lasten välisissä haastavissa vuorovaikutustilanteissa. Opinnäytetyö on kehittämispohjainen opinnäytetyö, jonka tarkoituksena on tuottaa henkilöstölle kehittämistuotos haastaviin vuorovaikutustilanteisiin positiivisen pedagogiikan keinoin. Kehittämistyöhön kuului päiväkodin henkilöstölle tarkoitettu alkukartoituskysely, jossa selvitettiin henkilöstön nykytilannetta haastavien vuorovaikutustilanteiden kohtaamisessa. Lopuksi kerättiin henkilöstöltä palautetta kehittämistuotoksesta.
Kehittämistuotoksena syntyi juliste, johon on koottu positiivisen pedagogiikan keinoja haastavien vuorovaikutustilanteiden tueksi. Juliste on kehitetty henkilöstölle suunnatun alkukartoituskyselyn sekä teoriatiedon pohjalta. Päiväkodin tiimeiltä saadun palautteen perusteella juliste koettiin selkeäksi, hyödylliseksi ja helposti ymmärrettäväksi. Juliste tukee henkilöstön arkea tarjoamalla konkreettisia toimintamalleja sekä vahvistaa myönteistä vuorovaikutuskulttuuria päiväkodissa, mikä oli opinnäytetyön tarkoitus.
Opinnäytetyön kehittämistuotosta voisi jatkossa hyödyntää myös muiden varhaiskasvatusyksiköiden käyttöön. Kehittämistuotoksen voisi laajentaa oppaaksi tai toimintakorteiksi. Sitä voisi myös laajentaa vastaamaan eri-ikäisten lasten tarpeisiin.
Asiasanat: varhaiskasvatus, vuorovaikutus, positiivinen pedagogiikka, haastavat vuorovaikutustilanteet
