Kriisialueilta saapuneiden lasten kohtaaminen varhaiskasvatuksessa: henkilöstön näkökulma
Koponen, Minna (2025)
Koponen, Minna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110527188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110527188
Tiivistelmä
Varhaiskasvatukseen osallistuu yhä enemmän maailman kriisialueilta saapuneita lapsia. Näiden lasten ja perheiden kotouttamisprosessin sekä kulttuurisensitiivisen kohtaamisen tukeminen korostuu varhaiskasvatuksen päivittäisessä arjessa. Moninaisuuden tukemi-nen ja yhteisen toimintakulttuurin luominen on tärkeässä roolissa inklusiivisessa varhais-kasvatuksessa.
Opinnäytetyön tutkimustehtävänä oli selvittää, millaisia erityispiirteitä on varhaiskasvatuk-sen henkilöstön työskentelyssä kriisialueilta saapuneiden lasten ja perheiden kanssa. Toisena näkökulmana tarkasteltiin kulttuurisensitiivisen työotteen näyttäytymistä varhais-kasvatuksen arjessa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusai-neisto kerättiin teemahaastatteluin, joihin osallistui 5 varhaiskasvatuksen työntekijää yh-destä Joensuun kaupungin varhaiskasvatuksen yksiköstä. Aineisto analysoitiin aineisto-lähtöisellä sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tulosten perusteella henkilöstön monikulttuurisen erikoisosaamisen tarve on lisääntynyt varhaiskasvatuksen arjessa. Varhaiskasvatuksen henkilökunta on sitoutu-nut työskentelemään lapsen ja perheen kulttuuria kunnioittavasti ja perheen kotoutumis-prosessia edistävästi. Jatkokehittämiskohteena on opinnäytetyöstä saatujen tulosten hyödyntäminen varhaiskasvatuksen henkilöstön kesken sekä lasten ja perheiden kulttuu-risensitiivisen kohtaamisen edistäminen. An increasing number of children from crisis areas around the world are participating in early childhood education. Supporting their integration process and culturally sensitive encounters is emphasized in the everyday life of early childhood education and children in their families. Supporting diversity and creating a common operating culture play an im-portant role in inclusive early childhood education.
The research task of the thesis was to determine what special features early childhood education personnel have in their work with children and families arriving from crisis are-as. Another perspective was to examine the manifestation of a culturally sensitive work approach in everyday life in early childhood education.
The thesis was carried out as a qualitative study. The research material was collected through thematic interviews, with the participation of 5 early childhood education employ-ees from one early childhood education unit in City of Joensuu. The data analysis materi-al was based on a baseline analysis.
Based on the results of the thesis, the need for multicultural competence among person-nel has increased in everyday life in early childhood education. Early childhood education staff are committed to working in a way that respects the culture of the child and family and promotes the family's integration process. The focus of further development is to utilize the results of the thesis to promote culturally sensitive encounters between early childhood education staff and children and their families.
Opinnäytetyön tutkimustehtävänä oli selvittää, millaisia erityispiirteitä on varhaiskasvatuk-sen henkilöstön työskentelyssä kriisialueilta saapuneiden lasten ja perheiden kanssa. Toisena näkökulmana tarkasteltiin kulttuurisensitiivisen työotteen näyttäytymistä varhais-kasvatuksen arjessa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusai-neisto kerättiin teemahaastatteluin, joihin osallistui 5 varhaiskasvatuksen työntekijää yh-destä Joensuun kaupungin varhaiskasvatuksen yksiköstä. Aineisto analysoitiin aineisto-lähtöisellä sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tulosten perusteella henkilöstön monikulttuurisen erikoisosaamisen tarve on lisääntynyt varhaiskasvatuksen arjessa. Varhaiskasvatuksen henkilökunta on sitoutu-nut työskentelemään lapsen ja perheen kulttuuria kunnioittavasti ja perheen kotoutumis-prosessia edistävästi. Jatkokehittämiskohteena on opinnäytetyöstä saatujen tulosten hyödyntäminen varhaiskasvatuksen henkilöstön kesken sekä lasten ja perheiden kulttuu-risensitiivisen kohtaamisen edistäminen.
The research task of the thesis was to determine what special features early childhood education personnel have in their work with children and families arriving from crisis are-as. Another perspective was to examine the manifestation of a culturally sensitive work approach in everyday life in early childhood education.
The thesis was carried out as a qualitative study. The research material was collected through thematic interviews, with the participation of 5 early childhood education employ-ees from one early childhood education unit in City of Joensuu. The data analysis materi-al was based on a baseline analysis.
Based on the results of the thesis, the need for multicultural competence among person-nel has increased in everyday life in early childhood education. Early childhood education staff are committed to working in a way that respects the culture of the child and family and promotes the family's integration process. The focus of further development is to utilize the results of the thesis to promote culturally sensitive encounters between early childhood education staff and children and their families.
