Pienyrityksen tunnettuus : case Tmi Valokuvaaja Katja Uitto
Aapalahti, Antti (2006)
Aapalahti, Antti
2006
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110727288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110727288
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajani Tmi Valokuvaaja Katja Uiton tunnettuus Pietarsaaren kaupungin alueella. Tarkoituksena oli myös selvittää, mitä kautta kyselyyn osallistuneet henkilöt olivat kuulleet toimeksiantajastani.
Työn teoreettinen osa rakennettiin kahdesta pääosiosta. Ensimmäisessä osiossa käsiteltiin markkinointiviestinnän viittä eri osa-aluetta ja niihin liittyviä markkinointiviestinnän työkaluja. Tarkoituksena oli selvittää, mitä eri työkaluja pienyrityksellä on käytettävissään, kun se tuo itseään kuluttajien tietoisuuteen markkinointiviestinnän keinoin. Tässä osiossa kerrottiin myös, miten Tmi Valokuvaaja Katja Uitto on tähän mennessä tuonut itseään kuluttajien tietoisuuteen.
Teoriaosion toisessa pääosiossa käsiteltiin brändin rakentamista. Tarkoituksena oli selvittää, miten brändiä lähdetään rakentamaan ja miten sen rakentamisessa tulisi edetä. Siinä käsiteltiin myös niitä strategisia päätöksiä, joita yrityksen on tehtävä brändin rakentamisen alkuvaiheessa ja kyseisen prosessin edetessä.
Tutkimus toteutettiin puhelinkyselynä tammikuun 2006 aikana ja puhelut soitettiin arkisin välillä klo 16.30-20.30. Tutkimuksen perusjoukkona olivat 18-50-vuotiaat Pietarsaaren kaupungin asukkaat ja otoskoko oli 200 henkilöä. Otoksen saamiseksi, Pietarsaaren maistraatissa suoritettiin yksinkertainen satunnaisotanta. Vastauksia saatiin yhteensä 132, jotka analysoitiin SPSS (Statistical Package for Social Sciences) -tilasto-ohjelman avulla.
Tutkimustuloksissa keskityttiin siihen, kuinka moni vastaaja tunnisti Tmi Valokuvaaja Katja Uiton. 132 vastaajasta yhteensä 98 tunnisti Tmi Valokuvaaja Katja Uiton eli yhteensä 74,2 %. 90 vastaajaa oli nähnyt Katja Uiton ottamia valokuvia jossain ja 80 vastaajaa oli kuullut puhuttavan hänestä valokuvaajana.
Kehitysehdotuksissa pohdittiin toimeksiantajan resurssien rajoissa olevia käyttämättömiä mahdollisuuksia markkinointiviestinnässä. Lisäksi pohdittiin mihin asioihin toimeksiantajan kannattaa kiinnittää huomiota rakentaessaan omaa brändiään.
Työn teoreettinen osa rakennettiin kahdesta pääosiosta. Ensimmäisessä osiossa käsiteltiin markkinointiviestinnän viittä eri osa-aluetta ja niihin liittyviä markkinointiviestinnän työkaluja. Tarkoituksena oli selvittää, mitä eri työkaluja pienyrityksellä on käytettävissään, kun se tuo itseään kuluttajien tietoisuuteen markkinointiviestinnän keinoin. Tässä osiossa kerrottiin myös, miten Tmi Valokuvaaja Katja Uitto on tähän mennessä tuonut itseään kuluttajien tietoisuuteen.
Teoriaosion toisessa pääosiossa käsiteltiin brändin rakentamista. Tarkoituksena oli selvittää, miten brändiä lähdetään rakentamaan ja miten sen rakentamisessa tulisi edetä. Siinä käsiteltiin myös niitä strategisia päätöksiä, joita yrityksen on tehtävä brändin rakentamisen alkuvaiheessa ja kyseisen prosessin edetessä.
Tutkimus toteutettiin puhelinkyselynä tammikuun 2006 aikana ja puhelut soitettiin arkisin välillä klo 16.30-20.30. Tutkimuksen perusjoukkona olivat 18-50-vuotiaat Pietarsaaren kaupungin asukkaat ja otoskoko oli 200 henkilöä. Otoksen saamiseksi, Pietarsaaren maistraatissa suoritettiin yksinkertainen satunnaisotanta. Vastauksia saatiin yhteensä 132, jotka analysoitiin SPSS (Statistical Package for Social Sciences) -tilasto-ohjelman avulla.
Tutkimustuloksissa keskityttiin siihen, kuinka moni vastaaja tunnisti Tmi Valokuvaaja Katja Uiton. 132 vastaajasta yhteensä 98 tunnisti Tmi Valokuvaaja Katja Uiton eli yhteensä 74,2 %. 90 vastaajaa oli nähnyt Katja Uiton ottamia valokuvia jossain ja 80 vastaajaa oli kuullut puhuttavan hänestä valokuvaajana.
Kehitysehdotuksissa pohdittiin toimeksiantajan resurssien rajoissa olevia käyttämättömiä mahdollisuuksia markkinointiviestinnässä. Lisäksi pohdittiin mihin asioihin toimeksiantajan kannattaa kiinnittää huomiota rakentaessaan omaa brändiään.