Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Asiakkuus ABC-Pitkälahdessa

Kinnunen, Heli (2006)

 
Avaa tiedosto
Kinnunen_Heli.pdf (4.104Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Kinnunen, Heli
2006
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110727303
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni toimeksiantajana on Kuopiossa sijaitseva ABC Pitkälahden liikennemyy­mälä. Opinnäytetyöni tavoitteena oli ensinnäkin selvittää kvantitatiivisen tutkimuksen avulla millaisia asiakkaita vierailee ABC Pitkälahdessa ja kuinka paljon vierailevista asi­akkaista löytyisi potentiaalisia asiakasomistajia, joita voitaisiin markkinoinnin avulla saada liittymään uusiksi asiakasomistajiksi. Tavoitteena oli myös saada hahmotettua mitkä palve­lut vaikuttavat ABC Pitkälahden valintaan asiointipaikaksi. Lisäksi tutkimuksella pyrittiin selvittämään miltä alueelta asiakkaita käy ABC Pitkälahdessa ja miksi he pysähtyvät juuri sinne. Tutkimuksen tuloksia on tarkoitus käyttää hyödyksi yrityksen asiakassuhdemarkki­nommssa.

Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelen kuluttajan ostokäyttäytymistä ja asiakassuhde­markkinointia. Kuluttajan ostokäyttäytymisen osalta tarkastelen siihen vaikuttavia tekijöi­tä, kuluttajan ostoprosessia ja palvelun laadun kokemista. Asiakassuhdemarkkinointiin liittyen käsittelen markkinoinnin kilpailukeinoja, asiakashankintaa sekä asiakassuhteiden luomista, ylläpitoa ja kehittämistä. Lisäksi perehdyn asiakkuuteen, jossa käsittelen asiakas­ryhmittelyä, asiakassuhteen elinkaarta ja asiakassuhteen hyötyä.

Työn empiirinen osuus muodostuu ABC Pitkälahdessa toteutetusta kirjallisesta kyselystä, jolla selvitettiin asiakkuutta, asiakkaiden asiointia ja asiointipaikan valintaan liittyviä teki­jöitä. Tutkimuslomakkeet jaettiin henkilökohtaisesti satunnaisesti ABC Pitkälahdessa asi­oiville asiakkaille. Otoksen koko oli 300 henkilöä. Vastausprosentiksi muodostui 98,7.

ABC Pitkälahden asiakkaista on 61,8 % miehiä iältään 35-44-vuotiaita. Eniten asiakkaita käy ulkopaikkakunnilta. Yli puolet asiakkaista asioi ABC Pitkälahdessa joitakin kertoja vuodessa. Palveluista eniten asiakkaat käyttävät ravintola-, kauppa- ja kahvilapalveluja. Näiden palvelujen saatavuutta pidettiin myös tärkeänä. Asiointiin ABC Pitkälahdessa ovat vaikuttaneet eniten liikennemyymälän hyvä sijainti, aukioloajat (24 h), hyvät liikenneyh­teydet, hyvä laatu ja monipuolinen tarjonta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste