Asiakkuus ABC-Pitkälahdessa
Kinnunen, Heli (2006)
Kinnunen, Heli
2006
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110727303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110727303
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni toimeksiantajana on Kuopiossa sijaitseva ABC Pitkälahden liikennemyymälä. Opinnäytetyöni tavoitteena oli ensinnäkin selvittää kvantitatiivisen tutkimuksen avulla millaisia asiakkaita vierailee ABC Pitkälahdessa ja kuinka paljon vierailevista asiakkaista löytyisi potentiaalisia asiakasomistajia, joita voitaisiin markkinoinnin avulla saada liittymään uusiksi asiakasomistajiksi. Tavoitteena oli myös saada hahmotettua mitkä palvelut vaikuttavat ABC Pitkälahden valintaan asiointipaikaksi. Lisäksi tutkimuksella pyrittiin selvittämään miltä alueelta asiakkaita käy ABC Pitkälahdessa ja miksi he pysähtyvät juuri sinne. Tutkimuksen tuloksia on tarkoitus käyttää hyödyksi yrityksen asiakassuhdemarkkinommssa.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelen kuluttajan ostokäyttäytymistä ja asiakassuhdemarkkinointia. Kuluttajan ostokäyttäytymisen osalta tarkastelen siihen vaikuttavia tekijöitä, kuluttajan ostoprosessia ja palvelun laadun kokemista. Asiakassuhdemarkkinointiin liittyen käsittelen markkinoinnin kilpailukeinoja, asiakashankintaa sekä asiakassuhteiden luomista, ylläpitoa ja kehittämistä. Lisäksi perehdyn asiakkuuteen, jossa käsittelen asiakasryhmittelyä, asiakassuhteen elinkaarta ja asiakassuhteen hyötyä.
Työn empiirinen osuus muodostuu ABC Pitkälahdessa toteutetusta kirjallisesta kyselystä, jolla selvitettiin asiakkuutta, asiakkaiden asiointia ja asiointipaikan valintaan liittyviä tekijöitä. Tutkimuslomakkeet jaettiin henkilökohtaisesti satunnaisesti ABC Pitkälahdessa asioiville asiakkaille. Otoksen koko oli 300 henkilöä. Vastausprosentiksi muodostui 98,7.
ABC Pitkälahden asiakkaista on 61,8 % miehiä iältään 35-44-vuotiaita. Eniten asiakkaita käy ulkopaikkakunnilta. Yli puolet asiakkaista asioi ABC Pitkälahdessa joitakin kertoja vuodessa. Palveluista eniten asiakkaat käyttävät ravintola-, kauppa- ja kahvilapalveluja. Näiden palvelujen saatavuutta pidettiin myös tärkeänä. Asiointiin ABC Pitkälahdessa ovat vaikuttaneet eniten liikennemyymälän hyvä sijainti, aukioloajat (24 h), hyvät liikenneyhteydet, hyvä laatu ja monipuolinen tarjonta.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelen kuluttajan ostokäyttäytymistä ja asiakassuhdemarkkinointia. Kuluttajan ostokäyttäytymisen osalta tarkastelen siihen vaikuttavia tekijöitä, kuluttajan ostoprosessia ja palvelun laadun kokemista. Asiakassuhdemarkkinointiin liittyen käsittelen markkinoinnin kilpailukeinoja, asiakashankintaa sekä asiakassuhteiden luomista, ylläpitoa ja kehittämistä. Lisäksi perehdyn asiakkuuteen, jossa käsittelen asiakasryhmittelyä, asiakassuhteen elinkaarta ja asiakassuhteen hyötyä.
Työn empiirinen osuus muodostuu ABC Pitkälahdessa toteutetusta kirjallisesta kyselystä, jolla selvitettiin asiakkuutta, asiakkaiden asiointia ja asiointipaikan valintaan liittyviä tekijöitä. Tutkimuslomakkeet jaettiin henkilökohtaisesti satunnaisesti ABC Pitkälahdessa asioiville asiakkaille. Otoksen koko oli 300 henkilöä. Vastausprosentiksi muodostui 98,7.
ABC Pitkälahden asiakkaista on 61,8 % miehiä iältään 35-44-vuotiaita. Eniten asiakkaita käy ulkopaikkakunnilta. Yli puolet asiakkaista asioi ABC Pitkälahdessa joitakin kertoja vuodessa. Palveluista eniten asiakkaat käyttävät ravintola-, kauppa- ja kahvilapalveluja. Näiden palvelujen saatavuutta pidettiin myös tärkeänä. Asiointiin ABC Pitkälahdessa ovat vaikuttaneet eniten liikennemyymälän hyvä sijainti, aukioloajat (24 h), hyvät liikenneyhteydet, hyvä laatu ja monipuolinen tarjonta.