Kosmetiikkatuotteiden myyntipaikan vaikutus myyntiin
Pajunen, Ella (2025)
Pajunen, Ella
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110727342
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110727342
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Sokos Satakunnan kosmetiikkatuotteiden myyntipaikan vaikutusta myyntiin. Työn tavoitteena oli selvittää, kuinka tuotteiden sijoittelu myymäläympäristössä vaikuttaa asiakkaiden ostokäyttäytymiseen ja osaston myyntituloksiin. Tutkimuksen taustalla oli tarve kehittää myyntistrategioita ja optimoida tilankäyttöä siten, että asiakaskokemus ja tuotteiden myynti paranevat.
Opinnäytetyö on case tapaus, jossa on käytetty sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä. Myyntidataa analysoitiin, ja havainnointia tehtiin myymälässä asiakkaiden liikkumismallien ja ostopäätösten kartoittamiseksi. Analyysissä keskityttiin erityisesti tuotteiden sijoittelun, valaistuksen ja visuaalisen houkuttelevuuden vaikutuksiin.
Tuloksista ilmeni, että esillepanon myötä monen tuotteen myyntimäärät kasvoivat. Tuotteita, joita ei ollut ennen myyty, nousi myydyimpien tuotteiden listalle. Tietyt tuotelinjat pysyivät silti myydyimpien listalla, vaikka ne eivät olleet esillepanossa. Nämä ovat siis kuluttajien suosituimpia tuotteita, vaikka niitä ei olisi mainostettu eri kanavissa.
Opinnäytetyö on case tapaus, jossa on käytetty sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä. Myyntidataa analysoitiin, ja havainnointia tehtiin myymälässä asiakkaiden liikkumismallien ja ostopäätösten kartoittamiseksi. Analyysissä keskityttiin erityisesti tuotteiden sijoittelun, valaistuksen ja visuaalisen houkuttelevuuden vaikutuksiin.
Tuloksista ilmeni, että esillepanon myötä monen tuotteen myyntimäärät kasvoivat. Tuotteita, joita ei ollut ennen myyty, nousi myydyimpien tuotteiden listalle. Tietyt tuotelinjat pysyivät silti myydyimpien listalla, vaikka ne eivät olleet esillepanossa. Nämä ovat siis kuluttajien suosituimpia tuotteita, vaikka niitä ei olisi mainostettu eri kanavissa.