Asiakasarvon luominen Instagramissa : case suomalaiset vaatebrändit
Jokela, Antonia (2025)
Jokela, Antonia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110827397
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110827397
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten suomalaiset vaatebrändit Billebeino ja Marimekko tuottavat asiakasarvoa Instagramissa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu asiakasarvosta ja sen tuottamisesta Instagramissa. Teoriassa käsitellään asiakasarvon mallintamista, arvolupausta ja arvonluontia sekä asiakaskokemusta ja brändiarvoa. Lisäksi tarkastellaan Instagram-sovellusta ja siihen liittyviä teemoja, joita ovat visuaalisuus, vuorovaikutus, ominaisuudet sekä kaupalliset toiminnot. Asiakasarvon teoreettinen perusta ja käsitteet yhdistyvät Instagramin tarjoamiin ominaisuuksiin arvon tuottamisessa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, käyttäen kyselyhaastatteluja. Kyselyt toteutettiin syys-lokakuussa 2025, viidelle haastateltavalle, joille esiteltiin valikoituja Instagram-julkaisuja. Tutkimustuloksien avulla saatiin selville, että brändit tuottavat asiakasarvoa erityisesti yhteisöllisyyden, visuaalisuuden ja tunteiden kautta. Lisäksi tulosten perusteella voidaan todeta, että Instagram toimii tehokkaana alustana asiakasarvon rakentamisessa, sillä se luo brändeille mahdollisuuden viestiä arvoistaan ja täten vahvistaa asiakassuhteita.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu asiakasarvosta ja sen tuottamisesta Instagramissa. Teoriassa käsitellään asiakasarvon mallintamista, arvolupausta ja arvonluontia sekä asiakaskokemusta ja brändiarvoa. Lisäksi tarkastellaan Instagram-sovellusta ja siihen liittyviä teemoja, joita ovat visuaalisuus, vuorovaikutus, ominaisuudet sekä kaupalliset toiminnot. Asiakasarvon teoreettinen perusta ja käsitteet yhdistyvät Instagramin tarjoamiin ominaisuuksiin arvon tuottamisessa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, käyttäen kyselyhaastatteluja. Kyselyt toteutettiin syys-lokakuussa 2025, viidelle haastateltavalle, joille esiteltiin valikoituja Instagram-julkaisuja. Tutkimustuloksien avulla saatiin selville, että brändit tuottavat asiakasarvoa erityisesti yhteisöllisyyden, visuaalisuuden ja tunteiden kautta. Lisäksi tulosten perusteella voidaan todeta, että Instagram toimii tehokkaana alustana asiakasarvon rakentamisessa, sillä se luo brändeille mahdollisuuden viestiä arvoistaan ja täten vahvistaa asiakassuhteita.