Asiakastyytyväisyystutkimus Kokkola LCC Oy:lle
Kotanen, Noora (2006)
Kotanen, Noora
2006
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111027530
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111027530
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee asiakastyytyväisyyttä sekä sen tutkimusta pohjautuen Kokkola LCC Oy:lle tehtyyn asiakastyytyväisyystutkimukseen. Työssä perehdytään myös markkinointiin ja sen keinoihin.
Opinnäytetyön alkuosa esittelee yleisesti Kokkola LCC Oy:tä ja sen toimintaa. Yritystä käsittelevä osuus kertoo myös perusasioita laserpinnoitustekniikasta.
Teoriaosassa käsitellään markkinoinnin kilpailukeinoja sekä vuorovaikutuksen osuutta markkinoinnin ja asiakastyytyväisyyden parantamisessa. Laatu- ja ympäristöjärjestelmien vaikutuksia yrityksen asiakastyytyväisyyteen tarkastellaan käytössä olevien standardien avulla.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa toteutettiin asiakastyytyväisyystutkimus Kokkola LCC Oy:lle. Tutkimus tehtiin Internet-kyselyn ja muutaman haastattelun avulla. Vastaukset tallentuivat kyselyohjelman sivuille Internetiin, ja ne analysoitiin. Tutkimuksen antamien tulosten mukaan LCC Oy:n asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä yrityksen toimintaan ja tuotteisiin. Saatujen tulosten avulla pyritään kehittämään ja parantamaan palveluita asiakkaiden toivomaan suuntaan.
Opinnäytetyön alkuosa esittelee yleisesti Kokkola LCC Oy:tä ja sen toimintaa. Yritystä käsittelevä osuus kertoo myös perusasioita laserpinnoitustekniikasta.
Teoriaosassa käsitellään markkinoinnin kilpailukeinoja sekä vuorovaikutuksen osuutta markkinoinnin ja asiakastyytyväisyyden parantamisessa. Laatu- ja ympäristöjärjestelmien vaikutuksia yrityksen asiakastyytyväisyyteen tarkastellaan käytössä olevien standardien avulla.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa toteutettiin asiakastyytyväisyystutkimus Kokkola LCC Oy:lle. Tutkimus tehtiin Internet-kyselyn ja muutaman haastattelun avulla. Vastaukset tallentuivat kyselyohjelman sivuille Internetiin, ja ne analysoitiin. Tutkimuksen antamien tulosten mukaan LCC Oy:n asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä yrityksen toimintaan ja tuotteisiin. Saatujen tulosten avulla pyritään kehittämään ja parantamaan palveluita asiakkaiden toivomaan suuntaan.