Kalajoki Matkailu ja Keskusvaraamon online-asiakkaiden tyytyväisyys palveluihin
Rautio, Henna (2006)
Rautio, Henna
2006
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111027535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111027535
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajalleni Kalajoki Matkailu ja Keskusvaraamolle miksi osa heidän asiakkaistaan varaa majoituksensa Internetin kautta. Tarkoituksena oli myös kartoittaa, oliko heillä ollut ongelmia tämän varaustapahtuman aikana ja kehittää palvelua entistäkin paremmaksi.
Työn teoreettinen osa rakennettiin kolmesta pääosiosta. Ensimmäisessä osassa käsiteltiin Kalajokea matkailukaupunkina sekä tarkasteltiin myös toimeksiantajaani Kalajoki Matkailu ja Keskusvaraamoa. Toisessa pääosiossa keskityttiin asiakastyytyväisyyteen matkailussa. Tavoitteena oli saada yleiskuva asiakastyytyväisyydestä, sen tutkimisesta ja seurannasta. Viimeisessä viitekehyksen pääosiossa perehdyttiin sähköiseen liiketoimintaan ja sen hyötyihin ja haittoihin.
Tutkimus toteutettiin informoituna kyselynä kesällä 2005 Kalajoki Matkailu ja Keskusvaraamon online-asiakkaille. Kyselylomakkeita jaettiin kesätoimipisteessä suoraan asiakkaille. Vastauksia saatiin yhteensä 84 kappaletta, jotka analysoitiin SPSS (Statistican Package for Social Sciences)-tilasto-ohjelman avulla.
Tutkimustuloksissa keskityttiin online-asiakkaiden tyytyväisyyden määrittelemiseen ja ongelmakohtien selvittämisen. Tutkimuksessa selvisi, että online-asiakkaat olivat melko tyytyväisiä palveluun Internetissä. He olivat saaneet tietoa onlinevarauksesta Kalajoki Matkailu ja Keskusvaraamon lntemetsivuilta. Kokonaisuudessaan varaustapahtumasta heille oli jäänyt positiivinen kuva. Ainoastaan se, mistä majoituskohteen avaimet voisi noutaa, oli jäänyt heille epäselväksi.
Työn teoreettinen osa rakennettiin kolmesta pääosiosta. Ensimmäisessä osassa käsiteltiin Kalajokea matkailukaupunkina sekä tarkasteltiin myös toimeksiantajaani Kalajoki Matkailu ja Keskusvaraamoa. Toisessa pääosiossa keskityttiin asiakastyytyväisyyteen matkailussa. Tavoitteena oli saada yleiskuva asiakastyytyväisyydestä, sen tutkimisesta ja seurannasta. Viimeisessä viitekehyksen pääosiossa perehdyttiin sähköiseen liiketoimintaan ja sen hyötyihin ja haittoihin.
Tutkimus toteutettiin informoituna kyselynä kesällä 2005 Kalajoki Matkailu ja Keskusvaraamon online-asiakkaille. Kyselylomakkeita jaettiin kesätoimipisteessä suoraan asiakkaille. Vastauksia saatiin yhteensä 84 kappaletta, jotka analysoitiin SPSS (Statistican Package for Social Sciences)-tilasto-ohjelman avulla.
Tutkimustuloksissa keskityttiin online-asiakkaiden tyytyväisyyden määrittelemiseen ja ongelmakohtien selvittämisen. Tutkimuksessa selvisi, että online-asiakkaat olivat melko tyytyväisiä palveluun Internetissä. He olivat saaneet tietoa onlinevarauksesta Kalajoki Matkailu ja Keskusvaraamon lntemetsivuilta. Kokonaisuudessaan varaustapahtumasta heille oli jäänyt positiivinen kuva. Ainoastaan se, mistä majoituskohteen avaimet voisi noutaa, oli jäänyt heille epäselväksi.