Tulevaisuudessa kohti parempaa asiakaspalvelua Pohjan Laakeri Oy:ssä
Siekkinen, Terhi (2006)
Siekkinen, Terhi
2006
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111127663
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111127663
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Pohjan Laakeri Oy:n asiakastyytyväisyyttä ja kehittää sen myötä yrityksen asiakaspalvelua toimivammaksi kokonaisuudeksi. Tavoitteena oli löytää syitä, miksi yrityksen palveluita käytetään tai ei käytetä. tuotteisiin, asiakaspalveluun. Tutkimuksessa kartoitettiin asiakkaiden tyytyväisyyttä Pohjan Laakeri Oy:n tuotteisiin, asiakkuussuhteisiin, huoltopalveluun, asiakaskäynteihin, logistiikkaan sekä asiakaspalveluun. Opinnäytetyössäni keskityin tutkimaan asiakaspalvelua näiden asioiden kannalta.
Opinnäytetyön teoreettinen osio koostuu asiakkaasta asiakkuuteen viemisestä, jossa käsitellään asiakkuuksien lähtökohtia, asiakkuustyötä ja asiakastyytyväisyyttä, asiakkuuksien hallintaa ja asiakasstrategiaa. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin sähköisenä kyselynä ja kirjekyselynä kesäkuussa 2006.
Tutkimuksen perusteella voidaankin tehdä se johtopäätös, että Pohjan Laakeri Oy:n asiakaspalveluun oltiin hyvin tyytyväisiä. Tuotevalikoimaa pidettiin erityisen sopivana asiakkaiden prosesseihin. Asioimiseen yrityksessä vaikutti suuresti tuotevalikoiman laajuus ja henkilökunnan palveluhenkisyys ja ammattitaito. Suurempina syinä asioimisen kieltämiseen vaikutti se, että tuotevalikoima ei sopinut vastaajien prosesseihin ja tarpeisiin. Tutkimuksen mukaan asiakkuussuhteita on hoidettu Pohjan Laakeri Oy:n toimesta hyvin, mutta yhteydenottoja asiakkaisiin pidettiin vähäisenä.
Opinnäytetyön teoreettinen osio koostuu asiakkaasta asiakkuuteen viemisestä, jossa käsitellään asiakkuuksien lähtökohtia, asiakkuustyötä ja asiakastyytyväisyyttä, asiakkuuksien hallintaa ja asiakasstrategiaa. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin sähköisenä kyselynä ja kirjekyselynä kesäkuussa 2006.
Tutkimuksen perusteella voidaankin tehdä se johtopäätös, että Pohjan Laakeri Oy:n asiakaspalveluun oltiin hyvin tyytyväisiä. Tuotevalikoimaa pidettiin erityisen sopivana asiakkaiden prosesseihin. Asioimiseen yrityksessä vaikutti suuresti tuotevalikoiman laajuus ja henkilökunnan palveluhenkisyys ja ammattitaito. Suurempina syinä asioimisen kieltämiseen vaikutti se, että tuotevalikoima ei sopinut vastaajien prosesseihin ja tarpeisiin. Tutkimuksen mukaan asiakkuussuhteita on hoidettu Pohjan Laakeri Oy:n toimesta hyvin, mutta yhteydenottoja asiakkaisiin pidettiin vähäisenä.