Kaustisen seutukunnan asunto- ja tonttipörssin markkinoinnin tehostaminen tapahtumamarkkinoinnin keinoin
Koskinen, Titta; Kanninen, Marika (2006)
Koskinen, Titta
Kanninen, Marika
2006
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111127676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111127676
Tiivistelmä
Suomen sisäinen muuttoliike suuntautuu yhä voimakkaammin kaupunkeihin. Ihmiset muuttavat palveluiden ja työpaikkojen perässä kasvukeskuksiin ja maaseutuja uhkaa autioituminen. Maaseutukuntien tulisi löytää keinoja asukkaiden säilyttämiseksi ja jopa lisäämiseksi, jotta rakennemuutos ei jatkuisi yhtä voimakkaana tulevaisuudessa. Myös seutukunnat organisaatioina pyrkivät ajamaan alueen kuntien yhteisiä etuja ja rajat ylittävällä seutuyhteistyöllä pyritään parantamaan elinolosuhteita kaikkialla Suomessa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli aktivoida Kaustisen seutukunnan kylissä asuvia ihmisiä maallemuuttoasioihin, alueen kehittämiseen ja hengissä säilyttämiseen. Seutukunnan Kyläkase -hankkeen puitteissa tekemämme työ kohdistui organisaation ylläpitämiin lnternet-sivuihin ja siellä erityisesti kyläsivujen asunto- ja tonttipörssiin. Ilmoituksia vapaista tonteista ja asuintaloista kaivataan, jotta maallemuutto asumisen osalta seutukunnan alueella mahdollistuisi.
Tällä opinnäytetyöllä asunto- ja tonttipörssin markkinointia ja kiinnostusta alueen yhteisiin asioihin pyrittiin tehostamaan markkinointiviestinnän nousevan trendin eli tapahtumamarkkinoinnin avulla. Kahdessa kylässä järjestettävien tapahtumien kautta toivotaan innostuksen kylissä heräävän ja kylätoimikunnille suunnitellun ohjelehtisen avulla pyritään ottamaan huomioon kaikki Kaustisen seutukuntaan kuuluvat kylät.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli aktivoida Kaustisen seutukunnan kylissä asuvia ihmisiä maallemuuttoasioihin, alueen kehittämiseen ja hengissä säilyttämiseen. Seutukunnan Kyläkase -hankkeen puitteissa tekemämme työ kohdistui organisaation ylläpitämiin lnternet-sivuihin ja siellä erityisesti kyläsivujen asunto- ja tonttipörssiin. Ilmoituksia vapaista tonteista ja asuintaloista kaivataan, jotta maallemuutto asumisen osalta seutukunnan alueella mahdollistuisi.
Tällä opinnäytetyöllä asunto- ja tonttipörssin markkinointia ja kiinnostusta alueen yhteisiin asioihin pyrittiin tehostamaan markkinointiviestinnän nousevan trendin eli tapahtumamarkkinoinnin avulla. Kahdessa kylässä järjestettävien tapahtumien kautta toivotaan innostuksen kylissä heräävän ja kylätoimikunnille suunnitellun ohjelehtisen avulla pyritään ottamaan huomioon kaikki Kaustisen seutukuntaan kuuluvat kylät.