Ammatillinen kehittyminen master data -hallinnan työtehtävissä : päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö
Lampinen, Henry (2025)
Lampinen, Henry
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111127697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111127697
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin ammatillisen kehittymisen etenemistä master data -hallinnan työtehtävissä sekä tunnistettiin kehittämistarpeita yrityksen master data -prosessissa. Tavoitteena oli syventää ymmärrystä master datan merkityksestä yrityksen tiedonhallinnassa ja liiketoiminnan tehokkuudessa. Työ toteutettiin yhteistyössä AGCO Power Oy:n kanssa, joka on yksi maailman johtavista työkoneiden dieselmoottorien valmistajista.
Työ toteutettiin päiväkirjamuotoisena opinnäytetyönä, ja menetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia. Aineistona käytettiin kymmenen viikon ajalta kerättyjä päiväkirjamerkintöjä, joissa reflektoitiin oppimista ja havainnoitiin master data -prosessia. Teoreettisena pohjana käytettiin master datan hallintaan liittyvää kirjallisuutta sekä artikkeleita.
Tuloksena saatiin kokonaiskuva siitä, miten uusi asiantuntijatehtävä omaksuttiin ja miten osaaminen vahvistui käytännön tekemisen ja reflektion avulla. Havainnot osoittavat, että laadukas perehdytys, järjestelmällinen tiedon soveltaminen ja reflektointi tukivat oppimista. Yrityksen näkökulmasta keskeisiä kehityskohteita tunnistettiin master datan laadunhallinnassa, tiedonkulussa ja järjestelmätoiminnallisuuksissa. Esille nousi tarve selkeyttää rooleja ja viestintää sekä kehittää SAP-järjestelmän ominaisuuksia.
Päätelmänä voidaan todeta, että päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö soveltuu hyvin ammatillisen kehittymisen seurantaan. Jatkuva oppiminen, avoin viestintä, prosessien kehittäminen ja master datan laadun varmistaminen ovat keskeisiä tekijöitä onnistuneessa master datan hallinnassa ja asiantuntijuuden kasvussa.
Työ toteutettiin päiväkirjamuotoisena opinnäytetyönä, ja menetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia. Aineistona käytettiin kymmenen viikon ajalta kerättyjä päiväkirjamerkintöjä, joissa reflektoitiin oppimista ja havainnoitiin master data -prosessia. Teoreettisena pohjana käytettiin master datan hallintaan liittyvää kirjallisuutta sekä artikkeleita.
Tuloksena saatiin kokonaiskuva siitä, miten uusi asiantuntijatehtävä omaksuttiin ja miten osaaminen vahvistui käytännön tekemisen ja reflektion avulla. Havainnot osoittavat, että laadukas perehdytys, järjestelmällinen tiedon soveltaminen ja reflektointi tukivat oppimista. Yrityksen näkökulmasta keskeisiä kehityskohteita tunnistettiin master datan laadunhallinnassa, tiedonkulussa ja järjestelmätoiminnallisuuksissa. Esille nousi tarve selkeyttää rooleja ja viestintää sekä kehittää SAP-järjestelmän ominaisuuksia.
Päätelmänä voidaan todeta, että päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö soveltuu hyvin ammatillisen kehittymisen seurantaan. Jatkuva oppiminen, avoin viestintä, prosessien kehittäminen ja master datan laadun varmistaminen ovat keskeisiä tekijöitä onnistuneessa master datan hallinnassa ja asiantuntijuuden kasvussa.