Outlookin hyödyntäminen yrityksessä : case Beamex
Niva, Veli-Hannu (2006)
Niva, Veli-Hannu
2006
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111227772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111227772
Tiivistelmä
Hyvän kilpailukyvyn ylläpitämiseksi yritysten toimintojen kehittäminen ja tehostaminen ovat yhä välttämättömämpiä. Tietojärjestelmissä ja viestiyhteyksissä tapahtunut kehitys mahdollistaa, että työntekijällä on pääsy tarvittavaan tietoon aikaan ja paikkaan katsomatta. Teknisten ratkaisujen ja ominaisuuksien lisäksi tehokkaaseen toimintaan tarvitaan myös yhtenäiset toimintatavat.
Tämän työn tarkoituksena oli selvittää yrityksen uudesta viestijärjestelmästä johtuneet toimintatapamuutokset ja niiden vaikutukset työhön. Tarkoituksena oli lisäksi myös selvittää järjestelmän tuomat mahdollisuudet yrityksessä tarvittavien toimintojen tehostamiseksi.
Teknisistä ratkaisuista aiheutuneisiin toimintatapamuutoksiin yritettiin löytää mahdollisimman suoraviivainen tapa, joka palvelisi yrityksen tarpeita sekä olisi ollut käyttäjille helposti omaksuttava. Käyttäjäkyselyllä haluttiin selvittää ne asiat, joihin olisi jatkossa syytä panostaa sekä saada kokonaiskuva siitä kuinka paljon tapahtuneet muutokset vaikuttivat työhön.
Suurimmalle osalle käyttäjistä järjestelmä ei aiheutunut isoja muutoksia toimintatapoihin. Eri toimintojen tehostamiseksi järjestelmä ei tarjonnut suoraan valmiita ratkaisuja, vaan niiden tehostamiseksi tarvittiin sovelluskehitystä. Monissa tapauksissa jo olemassa oleva erillinen systeemi todettiin riittäväksi.
Tämän työn tarkoituksena oli selvittää yrityksen uudesta viestijärjestelmästä johtuneet toimintatapamuutokset ja niiden vaikutukset työhön. Tarkoituksena oli lisäksi myös selvittää järjestelmän tuomat mahdollisuudet yrityksessä tarvittavien toimintojen tehostamiseksi.
Teknisistä ratkaisuista aiheutuneisiin toimintatapamuutoksiin yritettiin löytää mahdollisimman suoraviivainen tapa, joka palvelisi yrityksen tarpeita sekä olisi ollut käyttäjille helposti omaksuttava. Käyttäjäkyselyllä haluttiin selvittää ne asiat, joihin olisi jatkossa syytä panostaa sekä saada kokonaiskuva siitä kuinka paljon tapahtuneet muutokset vaikuttivat työhön.
Suurimmalle osalle käyttäjistä järjestelmä ei aiheutunut isoja muutoksia toimintatapoihin. Eri toimintojen tehostamiseksi järjestelmä ei tarjonnut suoraan valmiita ratkaisuja, vaan niiden tehostamiseksi tarvittiin sovelluskehitystä. Monissa tapauksissa jo olemassa oleva erillinen systeemi todettiin riittäväksi.