Taksin ajovälitysjärjestelmän käyttöönotto
Salmela, Veli-Matti (2006)
Salmela, Veli-Matti
2006
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111227774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111227774
Tiivistelmä
Ylivieskan Taksi siirtyi käyttämään uudenlaista taksin ajonvälitysjärjestelmää vuoden 2005 alkukesästä, vanhan Ula-järjestelmän jäädessä varajärjestelmäksi. Uuteen järjestelmään täytyi tehdä sopivat laitevalinnat ja määritellä sopivat ylläpitoasetukset.
Työn ensimmäisessä vaiheessa selvitetään uuden ajonvälitysjärjestelmän laitteistovaihtoehdot. Ylivieskan taksiautoihin valittiin monesta laitteistovaihtoehdosta sopivin laite. Poikkeuksen valinnoissa teki yksi taksiautoilija, joka päättyi käyttämään eri laitteistoa. Työssä selvitetään laitteistojen tekniset tiedot ja vertaillaan näiden kahden valitun laitteistovaihtoehdon ominaisuuksia. Näiden lisäksi alussa käydään läpi taustaa, miksi Ylivieskan Taksi siirtyi käyttämään uutta ajonvälitysjärjestelmää ja miten järjestelmän ajonvälitys tapahtuu.
Toisessa vaiheessa esitellään tärkeimmät ylläpitoasetukset, jotka ovat tärkeitä järjestelmän toiminnan kannalta. Uuteen järjestelmään täytyi saada sopivat ylläpitoasetukset, jotta ajonvälitys saataisiin toimimaan aikaisemman järjestelmän sovituilla tavoilla.
Uusi ajovälitysjärjestelmä on toiminut vuoden 2005 kesästä asti moitteitta, joten järjestelmän asetuksien määrittely on onnistunut. Järjestelmän ylläpitoasetuksiin on tehty tarvittaessa pieniä hienosäätöjä käytön aikana. Ajonvälitykseen tarvittavat ajoneuvopäätteiden erot saatiin selville ja näistä saatiin selvä kuva mihin ne soveltuvat parhaimmin.
Työn ensimmäisessä vaiheessa selvitetään uuden ajonvälitysjärjestelmän laitteistovaihtoehdot. Ylivieskan taksiautoihin valittiin monesta laitteistovaihtoehdosta sopivin laite. Poikkeuksen valinnoissa teki yksi taksiautoilija, joka päättyi käyttämään eri laitteistoa. Työssä selvitetään laitteistojen tekniset tiedot ja vertaillaan näiden kahden valitun laitteistovaihtoehdon ominaisuuksia. Näiden lisäksi alussa käydään läpi taustaa, miksi Ylivieskan Taksi siirtyi käyttämään uutta ajonvälitysjärjestelmää ja miten järjestelmän ajonvälitys tapahtuu.
Toisessa vaiheessa esitellään tärkeimmät ylläpitoasetukset, jotka ovat tärkeitä järjestelmän toiminnan kannalta. Uuteen järjestelmään täytyi saada sopivat ylläpitoasetukset, jotta ajonvälitys saataisiin toimimaan aikaisemman järjestelmän sovituilla tavoilla.
Uusi ajovälitysjärjestelmä on toiminut vuoden 2005 kesästä asti moitteitta, joten järjestelmän asetuksien määrittely on onnistunut. Järjestelmän ylläpitoasetuksiin on tehty tarvittaessa pieniä hienosäätöjä käytön aikana. Ajonvälitykseen tarvittavat ajoneuvopäätteiden erot saatiin selville ja näistä saatiin selvä kuva mihin ne soveltuvat parhaimmin.