Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Schengen ja lähtöselvitys : lähtöselvittäjien asiakirjakoulutus

Viskari, Viivi (2006)

 
Avaa tiedosto
Viskari_Viivi.pdf (1.106Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Viskari, Viivi
2006
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111227776
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tutkia lähtöselvittäjien koulutusta ja kykyä tunnis­taa sekä väärät matkustusasiakirjat että väärät matkustajat. Työlläni ei ollut virallis­ta toimeksiantajaa, mutta aiheeni sain Rajavartiolaitokselta ja tulokset menivät heille.

Opinnäytetyöni teoreettisessa viitekehyksessä tutkin muun muassa Schengenin sopimusta, joka on sekä lähtöselityksen että rajavartioinnin kulmakiviä. Schenge­nin sopimukseen liittyen kerroin myös pohjoismaisesta passivapaudesta ja Suo­messa hyväksyttävistä eri matkustusasiakirjoista. Kerroin myös Suomessa 2004 voimaan tulleesta ulkomaalaislaista, jota sovelletaan muun muassa ulkomaalais­ten maahantuloon, maasta poistumiseen sekä työntekoon. Lisäksi kerroin rajaval­vonnasta sekä Schengen-alueella että Suomessa. Rajavalvonta Schengenin alu­eella on oltava yhdenmukaista ja tärkeintä on ulkoraja. Käsittelin myös tähän liitty­en Rajavartiolaitoksen toimintaa.

Teoreettisessa viitekehyksessä tutustuin myös siihen, millaisia erilaisia lähtöselvi­tysmuotoja Suomessa on. Lisäksi tutkin sitä, millaisia lähtöselvittäjien tulee olla ja millainen koulutus heillä tulisi olla. Otin myös selvää siitä, millaisia apuvälineitä lähtöselvittäjillä tulee olla ja miten he voivat tunnistaa väärennetyn asiakirjan tai väärän matkustajan.

Tutkimusmenetelmäni oli kvalitatiivinen tutkimus. Suoritin haastateltavilleni teema­haastattelun. Tutkin lähtöselvittäjien asiakirjakoulutusta. Selvisi, että koulutus oli joko todella hyvä, tai sitä ei lainkaan ollut. Yhteistä kaikille oli se, että kaikki olivat kiinnostuneita saamaan koulutusta. Kaikki olivat tietoisia mahdollisista sanktioista. Koulutuksen tasosta riippuen kaikille tulisi antaa joko peruskoulutusta, tai sitten syventävämpää koulutusta. Mielestäni olisi myös hyvä, mikäli kaikilla yhtiöillä olisi nimetty vastuuhenkilö hoitamassa matkustusasiakirjoihin liittyviä asioita.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste