Schengen ja lähtöselvitys : lähtöselvittäjien asiakirjakoulutus
Viskari, Viivi (2006)
Viskari, Viivi
2006
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111227776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111227776
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tutkia lähtöselvittäjien koulutusta ja kykyä tunnistaa sekä väärät matkustusasiakirjat että väärät matkustajat. Työlläni ei ollut virallista toimeksiantajaa, mutta aiheeni sain Rajavartiolaitokselta ja tulokset menivät heille.
Opinnäytetyöni teoreettisessa viitekehyksessä tutkin muun muassa Schengenin sopimusta, joka on sekä lähtöselityksen että rajavartioinnin kulmakiviä. Schengenin sopimukseen liittyen kerroin myös pohjoismaisesta passivapaudesta ja Suomessa hyväksyttävistä eri matkustusasiakirjoista. Kerroin myös Suomessa 2004 voimaan tulleesta ulkomaalaislaista, jota sovelletaan muun muassa ulkomaalaisten maahantuloon, maasta poistumiseen sekä työntekoon. Lisäksi kerroin rajavalvonnasta sekä Schengen-alueella että Suomessa. Rajavalvonta Schengenin alueella on oltava yhdenmukaista ja tärkeintä on ulkoraja. Käsittelin myös tähän liittyen Rajavartiolaitoksen toimintaa.
Teoreettisessa viitekehyksessä tutustuin myös siihen, millaisia erilaisia lähtöselvitysmuotoja Suomessa on. Lisäksi tutkin sitä, millaisia lähtöselvittäjien tulee olla ja millainen koulutus heillä tulisi olla. Otin myös selvää siitä, millaisia apuvälineitä lähtöselvittäjillä tulee olla ja miten he voivat tunnistaa väärennetyn asiakirjan tai väärän matkustajan.
Tutkimusmenetelmäni oli kvalitatiivinen tutkimus. Suoritin haastateltavilleni teemahaastattelun. Tutkin lähtöselvittäjien asiakirjakoulutusta. Selvisi, että koulutus oli joko todella hyvä, tai sitä ei lainkaan ollut. Yhteistä kaikille oli se, että kaikki olivat kiinnostuneita saamaan koulutusta. Kaikki olivat tietoisia mahdollisista sanktioista. Koulutuksen tasosta riippuen kaikille tulisi antaa joko peruskoulutusta, tai sitten syventävämpää koulutusta. Mielestäni olisi myös hyvä, mikäli kaikilla yhtiöillä olisi nimetty vastuuhenkilö hoitamassa matkustusasiakirjoihin liittyviä asioita.
Opinnäytetyöni teoreettisessa viitekehyksessä tutkin muun muassa Schengenin sopimusta, joka on sekä lähtöselityksen että rajavartioinnin kulmakiviä. Schengenin sopimukseen liittyen kerroin myös pohjoismaisesta passivapaudesta ja Suomessa hyväksyttävistä eri matkustusasiakirjoista. Kerroin myös Suomessa 2004 voimaan tulleesta ulkomaalaislaista, jota sovelletaan muun muassa ulkomaalaisten maahantuloon, maasta poistumiseen sekä työntekoon. Lisäksi kerroin rajavalvonnasta sekä Schengen-alueella että Suomessa. Rajavalvonta Schengenin alueella on oltava yhdenmukaista ja tärkeintä on ulkoraja. Käsittelin myös tähän liittyen Rajavartiolaitoksen toimintaa.
Teoreettisessa viitekehyksessä tutustuin myös siihen, millaisia erilaisia lähtöselvitysmuotoja Suomessa on. Lisäksi tutkin sitä, millaisia lähtöselvittäjien tulee olla ja millainen koulutus heillä tulisi olla. Otin myös selvää siitä, millaisia apuvälineitä lähtöselvittäjillä tulee olla ja miten he voivat tunnistaa väärennetyn asiakirjan tai väärän matkustajan.
Tutkimusmenetelmäni oli kvalitatiivinen tutkimus. Suoritin haastateltavilleni teemahaastattelun. Tutkin lähtöselvittäjien asiakirjakoulutusta. Selvisi, että koulutus oli joko todella hyvä, tai sitä ei lainkaan ollut. Yhteistä kaikille oli se, että kaikki olivat kiinnostuneita saamaan koulutusta. Kaikki olivat tietoisia mahdollisista sanktioista. Koulutuksen tasosta riippuen kaikille tulisi antaa joko peruskoulutusta, tai sitten syventävämpää koulutusta. Mielestäni olisi myös hyvä, mikäli kaikilla yhtiöillä olisi nimetty vastuuhenkilö hoitamassa matkustusasiakirjoihin liittyviä asioita.