Asiakastyytyväisyystutkimus Kokkolan Power myymälälle : asiakastyytyväisyys kilpailuetuna Kokkolassa.
Lemponen, Linda-Maria; Koivumäki, Iina (2025)
Lemponen, Linda-Maria
Koivumäki, Iina
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111327892
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111327892
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Kokkolan Powerin asiakastyytyväisyyttä sekä elektroniikka-alan kilpailuetua Kokkolassa. Tutkimuksella haluttiin selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä asiakaspalveluun, myymälän yleisilmeeseen, valikoimaan ja erilaisiin palveluihin sekä syitä siihen, miksi asiakkaat valitsevat Powerin muiden elektroniikkaliikkeiden sijaan. Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Kokkolan Power-myymälä.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsitellään kaupan alaa, Powerin konseptia, asiakastyytyväisyyttä sekä asiakaskokemusta. Teoreettisessa osassa tutkitaan myös asiakastyytyväisyyttä osana kilpailuetua sekä tärkeimpiä kilpailuedun ja asiakasuskollisuuden tekijöitä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta sekä kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Tutkimusaineistoa kerättiin sekä kyselylomakkeella että haastattelemalla asiakkaita. Tutkimus sisälsi kyselylomakkeen ja haastattelukysymysten laatimisen, kyselyn ja haastattelujen toteuttamisen sekä vastausten analysoimisen. Kokkolan Powerin asiakkailla oli mahdollisuus vastata kyselyyn kahden viikon ajan Powerin myymälässä. Vastauksia tutkimukseen saatiin yhteensä 77.
Tämän tutkimuksen avulla saatiin arvokasta ja laadukasta tietoa asiakastyytyväisyyden tasosta. Tuloksista ilmeni, että asiakastyytyväisyys on hyvällä tasolla. Asiakkaat olivat eniten tyytyväisiä asiakaspalvelun laatuun, tuotteisiin ja myymälän sijaintiin. Avoimissa palautteissa saatiin myös hyviä kehittämisehdotuksia myymälälle.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsitellään kaupan alaa, Powerin konseptia, asiakastyytyväisyyttä sekä asiakaskokemusta. Teoreettisessa osassa tutkitaan myös asiakastyytyväisyyttä osana kilpailuetua sekä tärkeimpiä kilpailuedun ja asiakasuskollisuuden tekijöitä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta sekä kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Tutkimusaineistoa kerättiin sekä kyselylomakkeella että haastattelemalla asiakkaita. Tutkimus sisälsi kyselylomakkeen ja haastattelukysymysten laatimisen, kyselyn ja haastattelujen toteuttamisen sekä vastausten analysoimisen. Kokkolan Powerin asiakkailla oli mahdollisuus vastata kyselyyn kahden viikon ajan Powerin myymälässä. Vastauksia tutkimukseen saatiin yhteensä 77.
Tämän tutkimuksen avulla saatiin arvokasta ja laadukasta tietoa asiakastyytyväisyyden tasosta. Tuloksista ilmeni, että asiakastyytyväisyys on hyvällä tasolla. Asiakkaat olivat eniten tyytyväisiä asiakaspalvelun laatuun, tuotteisiin ja myymälän sijaintiin. Avoimissa palautteissa saatiin myös hyviä kehittämisehdotuksia myymälälle.