Koulutussuunnitelma Raahen seurakunnan kerhonohjaajille
Lackström, Tuuli (2006)
Lackström, Tuuli
2006
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111327920
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111327920
Tiivistelmä
Eräänä kirkon varhaisnuorisotyön ongelmakohtana on työkentällä vallitseva ohjaajatilanne. Varhaisnuorisotyössä kerhotilanteita hoitavat pääsääntöisesti murrosikäiset nuoret koulutyönsä ohella. Tehtäviinsä he saavat yleensä varsin vähän opastusta.
Aloitin vuonna 2004 kerhonohjaajien koulututusta koskevan kehittämishankkeen. Näin syntyi koulutussuunnitelma, joka tarjoaa Raahen seurakunnan käyttöön varhaisnuorten kerhonohjaajia koskevan kouluttamisohjelman. Koulutussuunnitelman kantavina periaatteina ovat kerhonohjaajan ihmisenä ja lähimmäisenä kasvamisen tavoitteet. Koulutussuunnitelma nojautuu kristilliseen jumala- ja ihmiskäsitykseen, kristillisen kasvatuksen sisältöihin ja humanistiseen oppimis- ja kasvatusajatteluun. Mukana on myös muiden tutkijoiden aiheeseen liittyviä tutkimustuloksia. Tutkimukseen kuuluu varhaisnuorisotyön määrittely ja varhaisnuorisotyön tilanne Raahessa kehittämishankkeen aikana.
Koulutussuunnitelmaa varten suoritettiin kaikkien kahdenkymmenenyhden kerhonohjaajan parissa heidän koulutustarpeitaan selvittävä kysely. Kerhonohjaajista kymmenen oli tyttöjä ja yksitoista poikia. Vastauksissa painottui tyttöjen näkökulma, sillä täytetyn lomakkeen palauttaneista enemmistö oli tyttöjä.
Kyselylomake kartoitti kolmea eri osaamis-aluetta: ihmissuhdetaitoja, johon liittyi myös varhaisnuoren kehitysvaiheiden tuntemus, toiminnallisia kehitystarpeita ja oman hengellisen elämän kehittymiseen liittyviä asioita. Ensimmäisen kysymysryhmän kohdalla nuoret pitivät oman itsen tuntemusta hyvin tarpeellisena ja varhaisnuoren kehitysvaiheiden tuntemusta melko tarpeellisena. Erilaisten ihmisten ymmärtämistä ja vuorovaikutustaitoja pidettiin erittäin tarpeellisena. Toiminnallisia kehitystarpeita selvitettäessä kävi ilmi, että nuoret toivovat koulutuksellista tukea erityisesti kerhon hartauselämän toteuttamiseen. Ryhmän ohjaukseen ja ongelmatilanteiden käsittelyyn nuoret halusivat myös lisäapua. Tutkimuksessani esillä olleista tutkijoista kaksi tuo esille tämän saman: kerhonohjaajat toivovat saavansa tukea kerhon hartauselämään ja ongelmatilanteiden hallintaan. Kysyttäessä kerhonohjaajan oman hengellisen elämän kehittymishaasteita, nuoret toivat esille Raamatun tuntemuksen tärkeyden. Vastauksista ilmeni, että kysymyksiin vastanneet raahelaiset kerhonohjaajat pitävät oman hengellisen elämän hoitamista tärkeänä.
Koulutussuunnitelma toteutuu viiden eri koulutusalueen eli pilarin kautta. Ensimmäisenä pilarina on nuorten viikoittaiset kasvuryhmät. Kasvuryhmissä noudatetaan rippikoulusuunnitelma 2001: n kolmen korin ohjetta, joka tukee nuoren henkistä ja hengellistä kasvua. Toisena pilarina on kuukausikokoukset.. Näissä kokoontumisissa paneudutaan kerhotilanteiden käytäntöihin. Kolmantena pilarina on bibliodraamakurssi. Tämä tukee kerhonohjaajan Raamatun tuntemista ja hengellisen elämän hoitoa. Neljäs pilari, ihmissuhdetaitojen kurssi, auttaa kerhonohjaajaa kehittymään vuorovaikutustaidoissa. Viides pilari, ryhmädynamiikkaa ja ryhmän turvallisuutta käsittelevä kurssi, vahvistaa nuoren ryhmänohjaustaitoja.
Koulutuskokeiluista on saatu hyviä tuloksia. Nuoret ovat sitoutuneet koulutuksiin ja kerätyissä palautteissa kerhonohjaajat ovat kertoneet niiden auttaneen heitä heidän nimenomaisissa koulutuksen tarpeissaan.
Aloitin vuonna 2004 kerhonohjaajien koulututusta koskevan kehittämishankkeen. Näin syntyi koulutussuunnitelma, joka tarjoaa Raahen seurakunnan käyttöön varhaisnuorten kerhonohjaajia koskevan kouluttamisohjelman. Koulutussuunnitelman kantavina periaatteina ovat kerhonohjaajan ihmisenä ja lähimmäisenä kasvamisen tavoitteet. Koulutussuunnitelma nojautuu kristilliseen jumala- ja ihmiskäsitykseen, kristillisen kasvatuksen sisältöihin ja humanistiseen oppimis- ja kasvatusajatteluun. Mukana on myös muiden tutkijoiden aiheeseen liittyviä tutkimustuloksia. Tutkimukseen kuuluu varhaisnuorisotyön määrittely ja varhaisnuorisotyön tilanne Raahessa kehittämishankkeen aikana.
Koulutussuunnitelmaa varten suoritettiin kaikkien kahdenkymmenenyhden kerhonohjaajan parissa heidän koulutustarpeitaan selvittävä kysely. Kerhonohjaajista kymmenen oli tyttöjä ja yksitoista poikia. Vastauksissa painottui tyttöjen näkökulma, sillä täytetyn lomakkeen palauttaneista enemmistö oli tyttöjä.
Kyselylomake kartoitti kolmea eri osaamis-aluetta: ihmissuhdetaitoja, johon liittyi myös varhaisnuoren kehitysvaiheiden tuntemus, toiminnallisia kehitystarpeita ja oman hengellisen elämän kehittymiseen liittyviä asioita. Ensimmäisen kysymysryhmän kohdalla nuoret pitivät oman itsen tuntemusta hyvin tarpeellisena ja varhaisnuoren kehitysvaiheiden tuntemusta melko tarpeellisena. Erilaisten ihmisten ymmärtämistä ja vuorovaikutustaitoja pidettiin erittäin tarpeellisena. Toiminnallisia kehitystarpeita selvitettäessä kävi ilmi, että nuoret toivovat koulutuksellista tukea erityisesti kerhon hartauselämän toteuttamiseen. Ryhmän ohjaukseen ja ongelmatilanteiden käsittelyyn nuoret halusivat myös lisäapua. Tutkimuksessani esillä olleista tutkijoista kaksi tuo esille tämän saman: kerhonohjaajat toivovat saavansa tukea kerhon hartauselämään ja ongelmatilanteiden hallintaan. Kysyttäessä kerhonohjaajan oman hengellisen elämän kehittymishaasteita, nuoret toivat esille Raamatun tuntemuksen tärkeyden. Vastauksista ilmeni, että kysymyksiin vastanneet raahelaiset kerhonohjaajat pitävät oman hengellisen elämän hoitamista tärkeänä.
Koulutussuunnitelma toteutuu viiden eri koulutusalueen eli pilarin kautta. Ensimmäisenä pilarina on nuorten viikoittaiset kasvuryhmät. Kasvuryhmissä noudatetaan rippikoulusuunnitelma 2001: n kolmen korin ohjetta, joka tukee nuoren henkistä ja hengellistä kasvua. Toisena pilarina on kuukausikokoukset.. Näissä kokoontumisissa paneudutaan kerhotilanteiden käytäntöihin. Kolmantena pilarina on bibliodraamakurssi. Tämä tukee kerhonohjaajan Raamatun tuntemista ja hengellisen elämän hoitoa. Neljäs pilari, ihmissuhdetaitojen kurssi, auttaa kerhonohjaajaa kehittymään vuorovaikutustaidoissa. Viides pilari, ryhmädynamiikkaa ja ryhmän turvallisuutta käsittelevä kurssi, vahvistaa nuoren ryhmänohjaustaitoja.
Koulutuskokeiluista on saatu hyviä tuloksia. Nuoret ovat sitoutuneet koulutuksiin ja kerätyissä palautteissa kerhonohjaajat ovat kertoneet niiden auttaneen heitä heidän nimenomaisissa koulutuksen tarpeissaan.