Pituusleikkurin aukirullauksen automaattisen ohjauksen optimointi
Isteri, Tuomas (2006)
Isteri, Tuomas
2006
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111428017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111428017
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli optimoida Veitsiluodon pituusleikkurin (pl 31) toimintaa etsimällä oikeat ajotavat. Lisäksi opinnäytetyössä seurattiin paperikone 3 vianilmaisimen WIS ja aukirullauksen automaattisen ohjauksen A W A toiminnallisuutta.
Opinnäytetyön aikana ei löytynyt uutta huomautettavaa WIS :n tai A W A:n toiminnasta, joten työn pääpaino keskittyi aukirullauksen optimoimiseen. Opinnäytetyössä analysoitiin aikaisempia ajotapoja keräämällä satunnaisesti valituilta ajanjaksoilta jokaiselle ajetulle lajille erikseen muuttokohtaiset tiedot. Tiedot käsittivät mm. ratavikojen (reiät, reunarisat ja rynkyt), hidastuksien, pysäytyksien ja katkojen paikallistamisen. Analyysin avulla pystyttiin selvittämään kuinka usein ja minkälaisissa vikatapauksissa pituusleikkurin aukirullausta on hidastettu tai pysäytetty. Lisäksi voitiin määrittää näihin kulunut keskimääräinen aika, paperiradan katkojen määrä ja syyt.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta, että erilaiset ajotavat pituusleikkurilla vaikeuttivat tarkemman analyysin suorittamista. Ensimmäisessä tarkastelussa leikkuria välillä hidastettiin jokaiselle pienelle reiälle, minkä takia yhden työvuoron aikana ajettiin keskimäärin nopeudella 1500 m/min maksiminopeuden ollessa 2500 m/min. Tämän seurauksena pituusleikkurille annettiin ajo-ohjeeksi olla välittämättä pienistä rei'stä. Päätös edisti pituusleikkurin tuotantoa ja toimintaa, sillä kaikista vioista pienille rei 'lle hidastettiin eniten.
Vauhtikatko aiheuttaa pituusleikkurilla 40-80 min tuotannon pysähtymisen, jona aikana pituusleikkurilla ehtii tilanteesta riippuen hidastustoiminnon suorittaa 114-228 kertaa ja pysäytystoiminnon 23-4 7 kertaa. Näin pitkä tuotannon pysäyttäminen tarkoittaa, ettei pituusleikkurilla riskejä kannata ottaa.
Pituusleikkurilla kopiopaperin ajossa on käytössä neljä terää, kun taas kirjekuoripaperin ajossa 13-29 terää. Kirjekuoripaperilla ratavikojen osumaherkkyys terille on suurempi, jolloin myös hidastusten ja pysäytysten määrä kasvaa kopiopaperiin verrattuna.
Pituusleikkurille on annettu uudet ajo-ohjeet, joiden perusteella leikkurin tuotantokapasiteettia saadaan nostettua. Erityisen keskeistä on korjata AWA:sta aiheutuva turha hidastus, joka ilmenee silloin kun pysäytyksiä vaativia vikoja on alle 1000 m välein. Tällöin vikojen välillä ei tapahdu kiihdytystä, vaan leikkuri ajaa välin ryömintänopeudella 50 m/min, mikä laskee merkittävästi sen kapasiteettia.
Opinnäytetyön aikana ei löytynyt uutta huomautettavaa WIS :n tai A W A:n toiminnasta, joten työn pääpaino keskittyi aukirullauksen optimoimiseen. Opinnäytetyössä analysoitiin aikaisempia ajotapoja keräämällä satunnaisesti valituilta ajanjaksoilta jokaiselle ajetulle lajille erikseen muuttokohtaiset tiedot. Tiedot käsittivät mm. ratavikojen (reiät, reunarisat ja rynkyt), hidastuksien, pysäytyksien ja katkojen paikallistamisen. Analyysin avulla pystyttiin selvittämään kuinka usein ja minkälaisissa vikatapauksissa pituusleikkurin aukirullausta on hidastettu tai pysäytetty. Lisäksi voitiin määrittää näihin kulunut keskimääräinen aika, paperiradan katkojen määrä ja syyt.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta, että erilaiset ajotavat pituusleikkurilla vaikeuttivat tarkemman analyysin suorittamista. Ensimmäisessä tarkastelussa leikkuria välillä hidastettiin jokaiselle pienelle reiälle, minkä takia yhden työvuoron aikana ajettiin keskimäärin nopeudella 1500 m/min maksiminopeuden ollessa 2500 m/min. Tämän seurauksena pituusleikkurille annettiin ajo-ohjeeksi olla välittämättä pienistä rei'stä. Päätös edisti pituusleikkurin tuotantoa ja toimintaa, sillä kaikista vioista pienille rei 'lle hidastettiin eniten.
Vauhtikatko aiheuttaa pituusleikkurilla 40-80 min tuotannon pysähtymisen, jona aikana pituusleikkurilla ehtii tilanteesta riippuen hidastustoiminnon suorittaa 114-228 kertaa ja pysäytystoiminnon 23-4 7 kertaa. Näin pitkä tuotannon pysäyttäminen tarkoittaa, ettei pituusleikkurilla riskejä kannata ottaa.
Pituusleikkurilla kopiopaperin ajossa on käytössä neljä terää, kun taas kirjekuoripaperin ajossa 13-29 terää. Kirjekuoripaperilla ratavikojen osumaherkkyys terille on suurempi, jolloin myös hidastusten ja pysäytysten määrä kasvaa kopiopaperiin verrattuna.
Pituusleikkurille on annettu uudet ajo-ohjeet, joiden perusteella leikkurin tuotantokapasiteettia saadaan nostettua. Erityisen keskeistä on korjata AWA:sta aiheutuva turha hidastus, joka ilmenee silloin kun pysäytyksiä vaativia vikoja on alle 1000 m välein. Tällöin vikojen välillä ei tapahdu kiihdytystä, vaan leikkuri ajaa välin ryömintänopeudella 50 m/min, mikä laskee merkittävästi sen kapasiteettia.