Markkinointitutkimus VM-Carpet Oy:lle
Kalliokoski, Tiina (2006)
Kalliokoski, Tiina
2006
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111428018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111428018
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii VM-Carpet Oy:n asiakastyytyväisyyttä ja yrityskuvaa. Markkinointitutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia ja mielikuvia asiakkailla oli VM-Carpetin tuotteista, hinnoista, palvelusta ja yrityksen yleiskuvasta. Tutkimuksen tavoitteena oli myös selvittää, miten asiakkaat kokivat VM-Carpetin aseman kilpailijoihin nähden, ja ketkä olivat asiakkaiden mielestä heidän kilpailijoitaan. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa asiakkaiden arvioista mattojen myynnin tulevaisuuden kehityksestä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kirjekyselynä ja web-kyselynä. Kyselyt lähetettiin kaikille Suomen asiakkaille ja ruotsalaisista asiakkaista valitulle näytteelle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa VM-Carpetille reaaliaikaista tietoa asiakkaiden mielipiteistä palvelun, yrityskuvan, myynnin ja markkinaosuuden parantamiseksi.
Teoriaosuus perustuu mattoteollisuuden tilastotietoihin, markkinointia ja markkinointitutkimusta käsittelevään kirjallisuuteen, WWW-dokumentteihin ja haastatteluun. Teoriaosuus on laadittu siten, että se tukee mahdollisimman hyvin empiirisessä osassa käsiteltäviä asioita.
Empiirinen osuus koostuu kyselytutkimuksen vastausten analysoinnista, joka on toteutettu tekstin, kuvioiden ja taulukoiden avulla. Suomalaisten ja ruotsalaisten asiakkaiden tutkimustulokset käsiteltiin osin yhdessä ja osin erikseen. Erikseen käsiteltiin tutkimustulokset, joita kysyttiin eri tavalla sekä osiot, joissa vastaukset poikkesivat toisistaan.
Tutkimustulokset osoittivat, että VM-Carpet on menestyvä ja kasvava yritys. Kyselyn tulokset antoivat varmuutta yrityksen toiminnasta ja suuntaa kehittämiskohteista. Kyselystä saatiin myös tietoa, joka tuki VM-Carpetin omaa käsitystä asioista.
Teoriaosuus perustuu mattoteollisuuden tilastotietoihin, markkinointia ja markkinointitutkimusta käsittelevään kirjallisuuteen, WWW-dokumentteihin ja haastatteluun. Teoriaosuus on laadittu siten, että se tukee mahdollisimman hyvin empiirisessä osassa käsiteltäviä asioita.
Empiirinen osuus koostuu kyselytutkimuksen vastausten analysoinnista, joka on toteutettu tekstin, kuvioiden ja taulukoiden avulla. Suomalaisten ja ruotsalaisten asiakkaiden tutkimustulokset käsiteltiin osin yhdessä ja osin erikseen. Erikseen käsiteltiin tutkimustulokset, joita kysyttiin eri tavalla sekä osiot, joissa vastaukset poikkesivat toisistaan.
Tutkimustulokset osoittivat, että VM-Carpet on menestyvä ja kasvava yritys. Kyselyn tulokset antoivat varmuutta yrityksen toiminnasta ja suuntaa kehittämiskohteista. Kyselystä saatiin myös tietoa, joka tuki VM-Carpetin omaa käsitystä asioista.