Markkinointisuunnitelma Kangas-Kipsa Oy:lle
Teräs, Tomi (2006)
Teräs, Tomi
2006
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111428024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111428024
Tiivistelmä
Asiakaskeskeisyyden korostaminen kaikessa toiminnassa on erityisesti pienyrityksille selviytymisen elinehto. Suunnitelmallinen ja jatkuva kehitystyö on väline palveluiden ja palvelun laadun parantamiseen ja sitä kautta yhä vaativammaksi käyvien asiakkaiden tyytyväisyyden turvaamiseen. Markkinoinnin suunnittelu, joka on osa yrityksen kokonaissuunnittelua, antaa yritykselle selkeät ja perustellut välineet käytännön toimintaan ja sen asiakaslähtöiseen kehittämiseen.
Opinnäytetyön aiheena oli markkinointisuunnitelman laatiminen Kangas-Kipsa Oy:lle. Työn tarkoituksena oli kartoittaa nykytilanne ja sen kautta peilata kehittymismahdollisuuksia toiminnassa sekä erityisesti tasata palveluun liittyvää kysynnän kausiluontoisuutta markkinointisuunnitelman avulla. Yrityksen aikaisempaan toimintaan ei ole liittynyt järjestelmällistä suunnittelua, joten tämän takia koin työn tärkeäksi yritykselle.
Teoriaosuudessa keskeisessä roolissa on asiakas ja sekä hänen tarpeensa ja olettamukset palvelun laadusta. Luvussa 2 käsitellään palveluiden markkinoinnin erilaisia käsitteitä ja vaihtoehtoja. Luvussa 3 perehdytään markkinointisuunnitelman teoriaan ja tekemisen vaiheisiin sekä luonteeseen. Luku 4 käsittelee ravintola - alan markkinatilannetta Suomessa yleisesti, sekä verotuksen ja työvoiman jatkuvuuden ja kouluttautumisen mahdollisuuksien kannalta.
Opinnäytetyön aiheena oli markkinointisuunnitelman laatiminen Kangas-Kipsa Oy:lle. Työn tarkoituksena oli kartoittaa nykytilanne ja sen kautta peilata kehittymismahdollisuuksia toiminnassa sekä erityisesti tasata palveluun liittyvää kysynnän kausiluontoisuutta markkinointisuunnitelman avulla. Yrityksen aikaisempaan toimintaan ei ole liittynyt järjestelmällistä suunnittelua, joten tämän takia koin työn tärkeäksi yritykselle.
Teoriaosuudessa keskeisessä roolissa on asiakas ja sekä hänen tarpeensa ja olettamukset palvelun laadusta. Luvussa 2 käsitellään palveluiden markkinoinnin erilaisia käsitteitä ja vaihtoehtoja. Luvussa 3 perehdytään markkinointisuunnitelman teoriaan ja tekemisen vaiheisiin sekä luonteeseen. Luku 4 käsittelee ravintola - alan markkinatilannetta Suomessa yleisesti, sekä verotuksen ja työvoiman jatkuvuuden ja kouluttautumisen mahdollisuuksien kannalta.