Keinoja 3–5-vuotiaiden lasten fyysisen aktiivisuuden ja motorisen kehityksen tukemiseen
Romberg, Lina (2025)
Romberg, Lina
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111528132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111528132
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tarkastelen keinoja, joilla vanhemmat voivat tukea 3–5 vuotiaiden lasten fyysistä aktiivisuutta ja motoristen taitojen kehittymistä.
Työni tietoperustan muodostavat varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset ja motorisen kehityksen käsite. Toteutin työni kirjallisuuskatsauksena. Käytin aineistona mahdollisimman ajankohtaisia alan kirjoja, nettisivustoja ja tutkimusartikkeleita.
Työssäni havaitsin, että vanhemmat voivat tukea lapsen fyysistä aktiivisuutta ja motorista kehittymistä monenlaisin keinoin. Vanhemman keskeisin tehtävä on toimia lapselle monipuolista liikuntaa mahdollistavana, kannustavana ja rohkaisevana. Vanhempien omalla esimerkillä on suuri merkitys siihen, millainen kuva lapselle liikunnallisista aktiviteeteistä muodostuu.
Työni tietoperustan muodostavat varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset ja motorisen kehityksen käsite. Toteutin työni kirjallisuuskatsauksena. Käytin aineistona mahdollisimman ajankohtaisia alan kirjoja, nettisivustoja ja tutkimusartikkeleita.
Työssäni havaitsin, että vanhemmat voivat tukea lapsen fyysistä aktiivisuutta ja motorista kehittymistä monenlaisin keinoin. Vanhemman keskeisin tehtävä on toimia lapselle monipuolista liikuntaa mahdollistavana, kannustavana ja rohkaisevana. Vanhempien omalla esimerkillä on suuri merkitys siihen, millainen kuva lapselle liikunnallisista aktiviteeteistä muodostuu.