Vastuullisuusstrategia yritykselle Hiusholli
Pelkonen, Jonna (2025)
Pelkonen, Jonna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111728322
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111728322
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia parturi-kampaamo Hiushollille vastuullisuusstrategia, joka tukee yrityksen kestävää kehitystä ja vahvistaa sen kilpailukykyä. Työn tarkoituksena oli selvittää yrityksen nykytila vastuullisuuden osalta sekä määrittää tavoitteet ja toimenpiteet vastuullisuustyön kehittämiseksi tulevaisuudessa. Samalla työ vahvisti tekijänsä ammatillista osaamista ja strategista ajattelutapaa. Toimeksiantajana toimi opinnäytetyön tekijän omistama yritys.
Työn teoreettinen viitekehys perustuu yritysvastuuta, vastuullisuusviestintää ja strategista johtamista käsittelevään kirjallisuuteen. Teoriassa tarkastellaan taloudellista, sosiaalista ja ympäristövastuullisuutta sekä niiden merkitystä kestävän liiketoiminnan ja kilpailukyvyn näkökulmasta. Lisäksi käsitellään vastuullisuuden strategista johtamista, sen integroimista osaksi yrityksen tavoitteita ja päätöksentekoa sekä vastuullisuusviestinnän roolia osana sidosryhmäsuhteita.
Opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö, joka toteutettiin tapaustutkimuksellisella lähestymistavalla. Toiminnallinen osuus tehtiin vastuullisuusstrategiavalmennuksessa keväällä 2025. Valmennus perustui työpajatyöskentelyyn, jossa strategiatyötä tehtiin yhdessä muiden yrittäjien kanssa sekä itsenäisesti työpajojen välillä. Strategian laatimisessa hyödynnettiin SWOT- ja PESTELE-analyyseja, benchmarking-menetelmää sekä YK:n kestävän kehityksen tavoitteita ja megatrendejä.
Kehittämistyön tuloksena syntyi Hiushollille konkreettinen vastuullisuusstrategia, joka ulottuu vuoteen 2030. Se sisältää yrityksen arvot, vision ja mission sekä painopistealueet vastuullisuuden eri osa-alueilla ja vastuullisuusviestinnässä. Vastuullisuusstrategiaan sisältyy myös toimenpiteet ja mittarit tavoitteiden toteutumisen seurantaan. Hiusholli sai strategiasta käyttöönsä käytännön työkalun, jonka avulla vastuullisuustyötä voidaan kehittää systemaattisesti ja liittää vastuullisuus osaksi liiketoimintaa.
Työn teoreettinen viitekehys perustuu yritysvastuuta, vastuullisuusviestintää ja strategista johtamista käsittelevään kirjallisuuteen. Teoriassa tarkastellaan taloudellista, sosiaalista ja ympäristövastuullisuutta sekä niiden merkitystä kestävän liiketoiminnan ja kilpailukyvyn näkökulmasta. Lisäksi käsitellään vastuullisuuden strategista johtamista, sen integroimista osaksi yrityksen tavoitteita ja päätöksentekoa sekä vastuullisuusviestinnän roolia osana sidosryhmäsuhteita.
Opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö, joka toteutettiin tapaustutkimuksellisella lähestymistavalla. Toiminnallinen osuus tehtiin vastuullisuusstrategiavalmennuksessa keväällä 2025. Valmennus perustui työpajatyöskentelyyn, jossa strategiatyötä tehtiin yhdessä muiden yrittäjien kanssa sekä itsenäisesti työpajojen välillä. Strategian laatimisessa hyödynnettiin SWOT- ja PESTELE-analyyseja, benchmarking-menetelmää sekä YK:n kestävän kehityksen tavoitteita ja megatrendejä.
Kehittämistyön tuloksena syntyi Hiushollille konkreettinen vastuullisuusstrategia, joka ulottuu vuoteen 2030. Se sisältää yrityksen arvot, vision ja mission sekä painopistealueet vastuullisuuden eri osa-alueilla ja vastuullisuusviestinnässä. Vastuullisuusstrategiaan sisältyy myös toimenpiteet ja mittarit tavoitteiden toteutumisen seurantaan. Hiusholli sai strategiasta käyttöönsä käytännön työkalun, jonka avulla vastuullisuustyötä voidaan kehittää systemaattisesti ja liittää vastuullisuus osaksi liiketoimintaa.
