Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Seksuaalisuus ja seksi : miten nuoret kokevat rippikoulun seksuaaliopetuksen?

Kauppinen, Tiina; Lappinen, Anna (2006)

 
Avaa tiedosto
Kauppinen_Lappinen.pdf (3.195Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Kauppinen, Tiina
Lappinen, Anna
2006
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111828402
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tutkia, miten nuoret kokevat rippikoulun seksuaaliopetuksen. Toteutus tapahtui kyselytutkimuksena Evijärven ja Suonenjoen seurakunnissa. Kysely toteutettiin toukokuussa 2006. Kyselyymme osallistui kyseisten seurakuntien vuonna 2005 rippikoulun käyneitä nuoria. Kaiken kaikkiaan vastaajia oli 76, joista käsittelimme 71 kyselylomaketta. Kyselyyn osallistui Evijärven seurakunnasta 21 ja Suonenjoen seurakunnasta 55 nuorta.

Tutkimme opinnäytetyössämme minkälaista seksuaaliopetusta nuori sai rippikoulussa, miten nuori koki rippikoulun seksuaaliopetuksen, kuinka tärkeänä nuori pitää rippikoulun seksuaaliopetusta ja miten nuori muuttaisi rippikoulun seksuaaliopetusta. Tarkastelimme myös sitä, eroavatko paikkakuntien seurakuntien rippikoulujen seksuaaliopetukset toisistaan ja jos eroavat, niin miten.

Teoriaosuudessa paneuduimme nuoren seksuaalisuuteen, murrosiän muutoksiin ja median vaikutukseen nuoren käsitykseen seksuaalisuudesta. Toimme myös esiin seksuaalietiikan ja luterilaisen etiikan. Teoriaosuudessa käsittelimme rippi koulun ydinkohtia ja rippikoulusuunnitelmaa. Toimme teoriaosuudessa esiin myös Maslow'n ja Dunderfeltin näkökulmat aiheeseen.

Tutkimuksessamme kävi ilmi, ettei seksuaaliopetus kohdannut vajaata puolta kyselyyn vastanneista nuorista. Nuoret kokivat saaneensa rippikoulussa suurimmaksi osaksi kertausta tai eivät oppineet mitään uutta seksuaaliopetuksesta. Kyselyyn osallistuneet eivät osanneet eritellä sitä, kuinka muuttaisivat rippikoulun seksuaaliopetusta. Nuorista 70 % piti rippikoulun seksuaaliopetusta erittäin tärkeänä, tärkeänä tai melko tärkeänä. Seurakuntien seksuaaliopetusmateriaalit poikkesivat toisistaan aiheen laajuuden ja tavan mukaan. Yllättävää oli, että nuoret kokivat saaneensa seksuaaliopetusta eri tavoin kuin seurakunnilla saamissamme materiaalipaketeissa tuli ilmi.

Tutkimustamme voivat hyödyntää seurakuntien työntekijät.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste