Gratifikation i Norden - Undersökning om faktorer som påverkar konsumentens val att belöna servicepersonal med dricks
Brummer, Alma (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111828414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111828414
Tiivistelmä
I detta examensarbete utförs en kvantitativ enkätundersökning där olika påverkande faktorer mäts genom svaren från 179 respondenter. Läsaren bekantar sig med olika faktorer som påverkar att en kund ger gratifikation medan en annan inte gör det. Hur mycket påverkar bland annat servicepersonalens engagemang, den sociala miljön, konsumentens yrke och ekonomisk situation, servicekvalitet eller modersmål konsumentens beslut att ge dricks?
Vad ligger bakom konsumentens val att belöna servicepersonal med dricks i olika kundbetjäningssituationer och vad är syftet med att belöna servicepersonalen med en extra peng?
Vad ligger bakom konsumentens val att belöna servicepersonal med dricks i olika kundbetjäningssituationer och vad är syftet med att belöna servicepersonalen med en extra peng?
