Henkilöstön pysyvyys ja sensitiivisyys varhaiskasvatuksen prosessilaadun osatekijöinä
Vilpo, Veronika; (2025)
Vilpo, Veronika
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111828498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111828498
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, miten aikuissuhteiden pysyvyys ja varhaiskasvatuksen rakenteelliset sekä yhteisölliset tekijät mahdollistavat sensitiivisen vuorovaikutuksen ja lasten sosioemotionaalisen kehityksen. Työn tavoitteena on lisätä ymmärrystä siitä, millaisia rakenteellisia ja pedagogisia ratkaisuja tarvitaan, jotta lapsen arki olisi turvallista, ennakoitavaa ja jatkuvaa. Tarkoituksena on koota ja analysoida aiempaa tutkimustietoa kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla sekä tunnistaa tekijöitä, jotka vahvistavat tai heikentävät varhaiskasvatuksen prosessilaatua. Käytännössä opinnäytetyössä tarkastellaan, miten henkilöstön pysyvyys, pienryhmätoiminta ja sensitiivinen pedagogiikka kytkeytyvät toisiinsa.
Toimeksiantajana toimi päiväkoti Kirkkonummelta, joka painottaa toiminnassaan lapsilähtöisyyttä, pienryhmätoimintaa ja kestävää kehitystä. Tehtävänä oli selvittää, millä tavoin pysyvät aikuissuhteet ja pienryhmät mahdollistavat sensitiivisen vuorovaikutuksen ja tukevat lasten sosioemotionaalista kehitystä. Lisäksi tarkastellaan, miten rakenteellinen vakaus ja henkilöstön pysyvyys luovat edellytyksiä laadukkaalle ja johdonmukaiselle pedagogiikalle.
Viitekehys rakentui varhaiskasvatuksen laadun, pedagogisen sensitiivisyyden, lapsen sosioemotionaalisen kehityksen ja pysyvyyttä tukevien rakenteiden tarkastelusta. Tietoperusta muodostettiin ajankohtaisista kotimaisista tutkimuksista sekä kansallisista arviointi- ja ohjausasiakirjoista.
Menetelmällisenä ratkaisuna käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Aineistoon sisällytettiin viimeisen kymmenen vuoden aikana julkaistuja tutkimuksia, jotka käsittelevät varhaiskasvatuksen laatua, pysyvyyttä, sensitiivisyyttä ja lasten kehitystä. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin ja tulosten pohjalta muodostettiin synteesi tarkastelluista teemoista.
Tulokset osoittavat, että pysyvät aikuissuhteet ja rakenteellinen vakaus ovat keskeisiä tekijöitä sensitiivisen pedagogiikan ja lapsen hyvinvoinnin ylläpitämisessä. Rakenteellinen vakaus ja henkilöstön pysyvyys mahdollistavat lapsen pitkäjänteisen havainnoinnin ja oikea-aikaisen tuen. Pysyvät aikuiset vahvistavat lasten tunnesäätelyä, turvallisuuden tunnetta ja osallisuuden kokemusta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että laadukas varhaiskasvatus edellyttää rakenteita, jotka turvaavat aikuissuhteiden pysyvyyden ja riittävän työrauhan sensitiiviselle vuorovaikutukselle. Kehittämisehdotuksina esitetään pysyvien pienryhmien vahvistamista, henkilöstön työhyvinvoinnin tukemista ja johdonmukaista pedagogista johtajuutta, joiden avulla lasten sosioemotionaalinen kehitys voi edetä turvallisesti ja johdonmukaisesti.
Toimeksiantajana toimi päiväkoti Kirkkonummelta, joka painottaa toiminnassaan lapsilähtöisyyttä, pienryhmätoimintaa ja kestävää kehitystä. Tehtävänä oli selvittää, millä tavoin pysyvät aikuissuhteet ja pienryhmät mahdollistavat sensitiivisen vuorovaikutuksen ja tukevat lasten sosioemotionaalista kehitystä. Lisäksi tarkastellaan, miten rakenteellinen vakaus ja henkilöstön pysyvyys luovat edellytyksiä laadukkaalle ja johdonmukaiselle pedagogiikalle.
Viitekehys rakentui varhaiskasvatuksen laadun, pedagogisen sensitiivisyyden, lapsen sosioemotionaalisen kehityksen ja pysyvyyttä tukevien rakenteiden tarkastelusta. Tietoperusta muodostettiin ajankohtaisista kotimaisista tutkimuksista sekä kansallisista arviointi- ja ohjausasiakirjoista.
Menetelmällisenä ratkaisuna käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Aineistoon sisällytettiin viimeisen kymmenen vuoden aikana julkaistuja tutkimuksia, jotka käsittelevät varhaiskasvatuksen laatua, pysyvyyttä, sensitiivisyyttä ja lasten kehitystä. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin ja tulosten pohjalta muodostettiin synteesi tarkastelluista teemoista.
Tulokset osoittavat, että pysyvät aikuissuhteet ja rakenteellinen vakaus ovat keskeisiä tekijöitä sensitiivisen pedagogiikan ja lapsen hyvinvoinnin ylläpitämisessä. Rakenteellinen vakaus ja henkilöstön pysyvyys mahdollistavat lapsen pitkäjänteisen havainnoinnin ja oikea-aikaisen tuen. Pysyvät aikuiset vahvistavat lasten tunnesäätelyä, turvallisuuden tunnetta ja osallisuuden kokemusta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että laadukas varhaiskasvatus edellyttää rakenteita, jotka turvaavat aikuissuhteiden pysyvyyden ja riittävän työrauhan sensitiiviselle vuorovaikutukselle. Kehittämisehdotuksina esitetään pysyvien pienryhmien vahvistamista, henkilöstön työhyvinvoinnin tukemista ja johdonmukaista pedagogista johtajuutta, joiden avulla lasten sosioemotionaalinen kehitys voi edetä turvallisesti ja johdonmukaisesti.
