Sähköinen liiketoiminta palvelualan yrityksissä Nivala-Haapajärven ja Siikalatvan seutukunnissa
Alanko, Reija; Häkli, Sirpa (2006)
Alanko, Reija
Häkli, Sirpa
2006
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111928596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111928596
Tiivistelmä
Sähköisen liiketoiminnan tarjoamat mahdollisuudet tiedostetaan vielä tänäkin päivänä osassa yrityksiä vähäisiksi. On lukuisa määrä yrityksiä, joilla ei ole omia verkkosivuja, puhumattakaan, että ne hyödyntäisivät sähköistä liiketoimintaa muilla liiketoimintaansa kuuluvilla osa-alueilla.
Sähköinen liiketoiminta ymmärretään usein vain yrityksen verkossa näkyviksi www -sivuiksi. Sähköinen liiketoiminta laajasti ymmärrettynä pitää sisällään paljon muuta. Suurimmat käytännön mahdollisuudet hyödyntää sähköistä liiketoimintaa käsitetään olevan yrityksen markkinoinnissa, logistiikassa ja sisäisissä toiminnoissa.
Tällä tutkimuksella selvitetään teemahaastattelun avulla sähköisen liiketoiminnan tilaa Nivala-Haapajärven ja Siikalatvan seutukunnissa. Tutkimuksessa selvitetään sähköisen liiketoiminnan valmiuksia, olemassa olevia ratkaisuja ja merkitystä palvelualan pk-yrityksissä kyseisellä alueella. Sähköisen liiketoiminnan tulevaisuuden suunnitelmat ja näkymät ovat lisäksi yhtenä osa-alueena tutkimuksessa.
Tutkimuksen perusteella palveluyritysten tietoteknisistä valmiuksista voidaan todeta, että tutkimuksen piiriin kuuluneissa palvelualan yrityksissä tietokonelaitteisto ja yhteys Internetiin ovat lähes sadalla prosentilla yrityksistä. Yritysten henkilöstön tietotekninen osaaminen ja kouluttautumishalukkuus eivät ole niin yksiselitteisiä, vaan riippuivat paljon yritysten toimialasta, yrityksen koosta sekä kasvuhalukkuudesta. Ohjelmistoista yrityksillä on käytössään perinteisten taulukkolaskenta- ja tekstinkäsittelyohjelmien lisäksi oman alansa erikoisohjelmia, sekä erityisesti fyysisiä tuotteita myyvissä yrityksissä kassanhallintajärjestelmiä.
Useammassa tutkimuksen piiriin kuuluneessa yrityksessä pääpaino yrityksen jokapäiväisten toimintojen hoitamisessa on vielä perinteisillä menetelmillä, kuten puhelimella. Sähköinen liiketoiminta on kuitenkin muutamassa yrityksessä merkittävässä osassa, kun on kysymys jokapäiväisten toimintojen hoitamisesta.
Sähköinen liiketoiminta ymmärretään usein vain yrityksen verkossa näkyviksi www -sivuiksi. Sähköinen liiketoiminta laajasti ymmärrettynä pitää sisällään paljon muuta. Suurimmat käytännön mahdollisuudet hyödyntää sähköistä liiketoimintaa käsitetään olevan yrityksen markkinoinnissa, logistiikassa ja sisäisissä toiminnoissa.
Tällä tutkimuksella selvitetään teemahaastattelun avulla sähköisen liiketoiminnan tilaa Nivala-Haapajärven ja Siikalatvan seutukunnissa. Tutkimuksessa selvitetään sähköisen liiketoiminnan valmiuksia, olemassa olevia ratkaisuja ja merkitystä palvelualan pk-yrityksissä kyseisellä alueella. Sähköisen liiketoiminnan tulevaisuuden suunnitelmat ja näkymät ovat lisäksi yhtenä osa-alueena tutkimuksessa.
Tutkimuksen perusteella palveluyritysten tietoteknisistä valmiuksista voidaan todeta, että tutkimuksen piiriin kuuluneissa palvelualan yrityksissä tietokonelaitteisto ja yhteys Internetiin ovat lähes sadalla prosentilla yrityksistä. Yritysten henkilöstön tietotekninen osaaminen ja kouluttautumishalukkuus eivät ole niin yksiselitteisiä, vaan riippuivat paljon yritysten toimialasta, yrityksen koosta sekä kasvuhalukkuudesta. Ohjelmistoista yrityksillä on käytössään perinteisten taulukkolaskenta- ja tekstinkäsittelyohjelmien lisäksi oman alansa erikoisohjelmia, sekä erityisesti fyysisiä tuotteita myyvissä yrityksissä kassanhallintajärjestelmiä.
Useammassa tutkimuksen piiriin kuuluneessa yrityksessä pääpaino yrityksen jokapäiväisten toimintojen hoitamisessa on vielä perinteisillä menetelmillä, kuten puhelimella. Sähköinen liiketoiminta on kuitenkin muutamassa yrityksessä merkittävässä osassa, kun on kysymys jokapäiväisten toimintojen hoitamisesta.