Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Työntekijä- ja asiakaskokemuksen yhteys Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen sosiaalipalveluissa

Mustonen, Moona; Liesko, Larissa (2025)

 
Avaa tiedosto
Mustonen_Liesko.pdf (1.643Mt)
Lataukset: 

Avoin saatavuus / Open access / Öppen tillgång
Mustonen, Moona
Liesko, Larissa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111928537
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia työntekijä- ja asiakaskokemuksen välistä yhteyttä Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen eli Keusoten sosiaalipalveluissa. Tutkimuksen tavoitteena oli tarjota Keusotelle ajantasaista tietoa työntekijäkokemuksen yhteydestä asiakaskokemukseen toiminnan kehittämisen, päätöksenteon sekä mahdollisen jatkotutkimuksen tueksi. Opinnäytetyötä ohjasi kolme tutkimuskysymystä: ”Vaikuttaako hyvä työntekijäkokemus asiakaskokemukseen Keusoten sosiaalipalveluissa?”, ”Mitkä asiat työntekijäkokemuksessa yhdistyvät positiivisen asiakaskokemuksen kanssa?” ja ”Mitkä työelämän laadun osa-alueet yhdistyvät positiivisen asiakaskokemuksen kanssa?”

Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin työntekijä- ja asiakaskokemukseen liittyviä keskeisiä käsitteitä sosiaalialan näkökulmasta. Nämä keskeiset käsitteet ovat työntekijäkokemus, työelämän laatu, asiakaskokemus ja asiakastyytyväisyys sekä näiden mittaamiseen käytettävät mittarit. Käsitteet ovat ymmärrettävissä eri tavoin sen mukaan mistä näkökulmasta niitä tarkastellaan. Tietoperustan avulla on haluttu varmistaa, että opinnäytetyötä voidaan tarkastella sosiaalialan näkökulmasta ja se on ymmärrettävissä siitä näkökulmasta, josta tutkimus on tehty.

Opinnäytetyössä hyödynnettiin määrällistä tutkimusmenetelmää. Aineisto saatiin Keusotelta. Keusotelta saatu aineisto sisälsi vuoden 2024 asiakaspalautteet sosiaalipalveluista sekä maalis- ja elokuun työelämän laatua mittaavan Syke-kyselyn tulokset sosiaalipalveluissa työskentelevien osalta. Määrällistä tutkimusta tehtäessä hyödynnettiin Exceliä sekä SPSS-tilasto-ohjelmaa (IBM SPSS Statistics). Määrällisessä tutkimuksessa käytettiin apuna ristiintaulukointia, khiin neliötestiä ja korrelaatioiden tutkimista eri muuttujien välillä.

Tilastollista suoraa yhteyttä työntekijä- ja asiakaskokemuksen väliltä ei löytynyt, sen sijaan asiakaskokemuksen ja työelämän laadun osa-alueilla löytyi yhteyksiä. Nämä yhteydet viittaavat siihen, että tehokkailla ja toimivilla työprosesseilla sekä osallistavalla johtamistyylillä on merkitys työntekijä- ja asiakaskokemukseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste