Elvytysopetus : maallikkoelvytys opetus 5.-luokkalaisille
Kotonen, Laura; Hyötylä, Emmi; Puustinen, Emmi (2025)
Kotonen, Laura
Hyötylä, Emmi
Puustinen, Emmi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111928709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111928709
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä 5.-luokkalaisten tietoisuutta maallikkoelvytyksestä sekä rohkaista toimimaan hätätilanteissa. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä tekemällä ja suunnittelemalla elvytysopetuspäivä Lappeenrannan Kesämäen koulun 5E-luokalle.
Opetus koostui elottoman ihmisen tunnistamisesta ja avunsoittamisesta sekä -pyytämisestä. Käytännön harjoituksia käytiin maallikkoelvytyksestä, defibrillaatiosta sekä ihmisen laittamisesta kylkiasentoon. Opetus sisälsi lyhyen teoriaosuuden, jonka jälkeen harjoiteltiin taitoja käytännössä rastityöskentelynä pienryhmissä. Opetuksen tavoitteena oli antaa oppilaille perustaitoja sekä -tietoa toimia hätätilanteissa.
Oppilailta kerätyn palautteen perusteella he kokivat annetun opetuksen hyödylliseksi, mielekkääksi sekä helposti ymmärrettäväksi. Oppilaat pitivät opetusta suurimmaksi osaksi mielenkiintoisena ja innostavana. Näiden tulosten perusteella voidaan todeta, että jo 5.-luokkalaiset pystyvät oppimaan elvytyksen perusteita. Opetuksella pystytään parantamaan heidän valmiuksiaan toimia hätätilanteissa.
Opetus koostui elottoman ihmisen tunnistamisesta ja avunsoittamisesta sekä -pyytämisestä. Käytännön harjoituksia käytiin maallikkoelvytyksestä, defibrillaatiosta sekä ihmisen laittamisesta kylkiasentoon. Opetus sisälsi lyhyen teoriaosuuden, jonka jälkeen harjoiteltiin taitoja käytännössä rastityöskentelynä pienryhmissä. Opetuksen tavoitteena oli antaa oppilaille perustaitoja sekä -tietoa toimia hätätilanteissa.
Oppilailta kerätyn palautteen perusteella he kokivat annetun opetuksen hyödylliseksi, mielekkääksi sekä helposti ymmärrettäväksi. Oppilaat pitivät opetusta suurimmaksi osaksi mielenkiintoisena ja innostavana. Näiden tulosten perusteella voidaan todeta, että jo 5.-luokkalaiset pystyvät oppimaan elvytyksen perusteita. Opetuksella pystytään parantamaan heidän valmiuksiaan toimia hätätilanteissa.
