Tilitoimisto Accountor Joensuun virtuaalitoimistoon siirtymisen mahdollisuudet
Esina, Elena (2025)
Esina, Elena
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111928686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111928686
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli selvittää, millaisia mahdollisuuksia ja haasteita tilitoimisto Ac-countor Services Joensuun yksikön siirtyminen virtuaalitoimistomalliin voi tuoda. Opin-näytetyön tavoitteena oli tunnistaa muutoksen vaikutuksia etätyöhön, etäjohtamiseen, työhyvinvointiin sekä tuottavuuteen taloushallinnon toimialalla. Opinnäytetyö tehtiin toi-meksiantona Accountorille, jolle tulokset tarjoavat kehittämisehdotuksia virtuaalitoimis-tomallin käyttöönottoon.
Teoreettinen viitekehys rakennettiin ajankohtaisista kotimaisista ja kansainvälisistä läh-teistä, joissa käsiteltiin etätyön, etäjohtamisen, työhyvinvoinnin sekä tuottavuuden ja kustannusvaikutusten teemoja. Empiirinen aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä Accoun-torin Pohjois-Karjalan yksiköiden henkilöstöltä syksyllä 2025. Aineisto analysoitiin kvanti-tatiivisin menetelmin hyödyntäen tilastollisia keskiarvo- ja prosenttivertailuja sekä laadul-lista sisällönanalyysiä avovastausten osalta.
Tulosten perusteella virtuaalitoimisto koetaan joustavana ja tuottavuutta parantavana toimintamallina, kun digivälineet toimivat ja yhteisöllisyyttä tuetaan. Haasteina ovat tie-donkulku, sosiaalisen yhteyden heikkeneminen ja ergonomia. Virtuaalitoimiston onnistu-nut käyttöönotto edellyttää selkeitä pelisääntöjä, etäjohtamisen tukea ja hyvinvoinnin seurantaa. Tuloksia voidaan hyödyntää Accountorin ja muiden alan yritysten kehittämi-sessä.
Teoreettinen viitekehys rakennettiin ajankohtaisista kotimaisista ja kansainvälisistä läh-teistä, joissa käsiteltiin etätyön, etäjohtamisen, työhyvinvoinnin sekä tuottavuuden ja kustannusvaikutusten teemoja. Empiirinen aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä Accoun-torin Pohjois-Karjalan yksiköiden henkilöstöltä syksyllä 2025. Aineisto analysoitiin kvanti-tatiivisin menetelmin hyödyntäen tilastollisia keskiarvo- ja prosenttivertailuja sekä laadul-lista sisällönanalyysiä avovastausten osalta.
Tulosten perusteella virtuaalitoimisto koetaan joustavana ja tuottavuutta parantavana toimintamallina, kun digivälineet toimivat ja yhteisöllisyyttä tuetaan. Haasteina ovat tie-donkulku, sosiaalisen yhteyden heikkeneminen ja ergonomia. Virtuaalitoimiston onnistu-nut käyttöönotto edellyttää selkeitä pelisääntöjä, etäjohtamisen tukea ja hyvinvoinnin seurantaa. Tuloksia voidaan hyödyntää Accountorin ja muiden alan yritysten kehittämi-sessä.
