Koulutusviennin lisäämis- ja laajentamismahdollisuudet Kiinaan
Väyrynen, Annika (2015)
Väyrynen, Annika
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505025678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505025678
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehitellä Kymenlaakson ammattikorkeakoulun ja Kiinan Jinhua Polytechnicin välistä koulutusvientitoimintaa. Kyseisen kiinalaisen yhteistyökoulun opettajille on syyskuussa 2014 järjestetty ensimmäinen koulutus Suo-messa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia koulujen välisiä koulutusviennin laa-jentamis- ja lisäämismahdollisuuksia.
Aihetta lähestyttiin tietoperustan avulla, johon sisältyy koulutusviennin lisäksi asiantuntijapalveluiden tuotteistaminen, koulutusosaamisen vienti, Jinhua Polytechnic, kansainvälinen liiketoiminta ja markkinointi sekä jälkimarkkinointi.
Kehitystutkimuksessa käytettiin laadullisia tutkimusmetodeja, joilla saatiin aiheesta syvällistä ja monipuolista tietoa. Tutkimusta varten kiinalaisen yhteistyökoulun opettajille tehtiin Kiinassa teemahaastatteluja. Teemahaastattelut keskittyivät koulutusviennin jatkomahdollisuuksiin, kuten seuraavaan vaiheeseen, muiden henkilöstöryhmien kuin opettajien koulutukseen, toteutuspaikkaan ja koulutuskieleen. Haastatteluista saadut tulokset kerättiin yhteen, minkä jälkeen ne analysoitiin käyttäen hyväksi avointen kysymysten ja vastausten analysointiin ja tulkintaan liittyvää kirjallisuutta.
Teemahaastatteluista saatujen tulosten pohjalta ideoitiin ja kehiteltiin koulutusviennin laajentamis- ja lisäämismahdollisuuksia, joita ovat esimerkiksi kurssit ja koulutukset opiskelijoille ja opettajille, opettajavaihto, oppimispelit ja yhteistyösuhteiden solmiminen muiden Kiinan koulujen sekä muiden Aasian maiden koulujen kanssa. Tutkimuksen tuloksena syntyneitä keinoja voidaan soveltaa ammattikorkeakoulun resursseihin ja tavoitteisiin sopiviksi. Lopuksi käydään läpi jatkoon liittyviä tutkimusaiheita.
Aihetta lähestyttiin tietoperustan avulla, johon sisältyy koulutusviennin lisäksi asiantuntijapalveluiden tuotteistaminen, koulutusosaamisen vienti, Jinhua Polytechnic, kansainvälinen liiketoiminta ja markkinointi sekä jälkimarkkinointi.
Kehitystutkimuksessa käytettiin laadullisia tutkimusmetodeja, joilla saatiin aiheesta syvällistä ja monipuolista tietoa. Tutkimusta varten kiinalaisen yhteistyökoulun opettajille tehtiin Kiinassa teemahaastatteluja. Teemahaastattelut keskittyivät koulutusviennin jatkomahdollisuuksiin, kuten seuraavaan vaiheeseen, muiden henkilöstöryhmien kuin opettajien koulutukseen, toteutuspaikkaan ja koulutuskieleen. Haastatteluista saadut tulokset kerättiin yhteen, minkä jälkeen ne analysoitiin käyttäen hyväksi avointen kysymysten ja vastausten analysointiin ja tulkintaan liittyvää kirjallisuutta.
Teemahaastatteluista saatujen tulosten pohjalta ideoitiin ja kehiteltiin koulutusviennin laajentamis- ja lisäämismahdollisuuksia, joita ovat esimerkiksi kurssit ja koulutukset opiskelijoille ja opettajille, opettajavaihto, oppimispelit ja yhteistyösuhteiden solmiminen muiden Kiinan koulujen sekä muiden Aasian maiden koulujen kanssa. Tutkimuksen tuloksena syntyneitä keinoja voidaan soveltaa ammattikorkeakoulun resursseihin ja tavoitteisiin sopiviksi. Lopuksi käydään läpi jatkoon liittyviä tutkimusaiheita.