Matkailu- ja tapahtuma-alan mobiilisovelluksen kysynnän kartoittaminen
Puustinen, Juuso (2025)
Puustinen, Juuso
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112028783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112028783
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen kysyntä toimeksiantajan mobiilisovelluksella olisi tapahtumajärjestäjien keskuudessa. Lisäksi tavoitteena oli kerätä tietoa tapahtumien lipunmyyntiin liittyvistä haasteista. Laajemmin tavoitteena oli perehtyä siihen, millainen merkitys palvelumuotoilulla ja asiakasymmärryksellä on uuden tuotteen suunnittelussa ja toisaalta antaa tekijälle valmiudet vastaavan kyselytutkimuksen toteuttamiseen työelämässä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu palvelumuotoilun, asiakasymmärryksen sekä tapahtumatuotannon teoriasta. Aineisto kerättiin tapahtumajärjestäjille lähetetyllä sähköisellä kyselylomakkeella, jossa yhdisteltiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista menetelmää. Kyselyyn vastasi 38 urheilu-, kulttuuri- sekä messutapahtumien järjestäjää.
Kerätystä aineistoista kävi ilmi, että tapahtumajärjestäjien kohtaamat haasteet lipunmyynnin kohdalla ovat hyvin moninaisia, joskin tavallisimpia haasteita pystyttiin tunnistamaan ja luokittelemaan. Tulosten perusteella mielenkiintoa sovellusta kohtaan on, tosin osa vastaajista suhtautui varauksella sovelluksen hyödyllisyyteen esitettyjen tietojen valossa. Opinnäytetyön produktina tuloksista tehtiin yhteenveto, jota toimeksiantaja voi hyödyntää yhteistyökumppaneita tavoitellessaan sekä osana palvelumuotoilua.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu palvelumuotoilun, asiakasymmärryksen sekä tapahtumatuotannon teoriasta. Aineisto kerättiin tapahtumajärjestäjille lähetetyllä sähköisellä kyselylomakkeella, jossa yhdisteltiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista menetelmää. Kyselyyn vastasi 38 urheilu-, kulttuuri- sekä messutapahtumien järjestäjää.
Kerätystä aineistoista kävi ilmi, että tapahtumajärjestäjien kohtaamat haasteet lipunmyynnin kohdalla ovat hyvin moninaisia, joskin tavallisimpia haasteita pystyttiin tunnistamaan ja luokittelemaan. Tulosten perusteella mielenkiintoa sovellusta kohtaan on, tosin osa vastaajista suhtautui varauksella sovelluksen hyödyllisyyteen esitettyjen tietojen valossa. Opinnäytetyön produktina tuloksista tehtiin yhteenveto, jota toimeksiantaja voi hyödyntää yhteistyökumppaneita tavoitellessaan sekä osana palvelumuotoilua.
