Mäntyläkodin asiakaspalautejärjestelmän kehittäminen
Niiranen, Anni (2015)
Niiranen, Anni
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505025687
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505025687
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää asiakaspalautekysely Itä-Uudenmaan palvelukodin mielenterveyskuntoutujien tehostetun palveluasumisen yksikköön Mäntyläkotiin ja samalla aloittaa asiakaspalautejärjestelmän kehittäminen.
Aihe oli työelämälähtöinen, ja kyselyllä haluttiin selvittää Mäntyläkodin periaatteiden ja arvojen toteutumista sekä laadun toteutumista asukkaiden näkökulmasta. Samalla asiakaspalautekysely haluttiin viedä asiakaspalautejärjestelmään ja jokavuotiseen käytäntöön. Palautekysely on myös osa Mäntyläkodin laadunseurantaa. Asiakaspalautekyselyn avulla Mäntyläkodin toimintaa halutaan kehittää asiakaslähtöisemmäksi ja samalla saadaan palautetta kirjalliseen, tallennettavaan muotoon. Myös Mäntyläkodin yhteistyökunnat ovat toivoneet asiakaspalautekyselyn kehittämistä ja palautteen keräämistä.
Ensin laadittiin ”raakaversio” kyselylomakkeesta Mäntyläkodin laatukäsikirjan sekä mielenterveyskuntoutujia koskevien laatu- ja kehittämissuositusten pohjalta. Tämän jälkeen lomake viimeisteltiin työyhteisön kehittämispalaverissa ja testattiin syksyllä 2014. Kehittämismenetelmä oli työyhteisölähtöinen prosessikehittäminen. Asiakaspalautelomake, palautteen keräys ajankohta, vastaajaystävällisyys sekä tulosten hyödynnettävyys arvioitiin henkilökunnan kehittämispalaverissa helmikuussa 2015. Myös asiakkaat arvioivat asiakaspalautelomakkeen erillisen palautelomakkeen avulla. Arvioinnin kehittäminen noudatti yhteiskehittelyn periaatteita, koska myös asiakkaat olivat mukana arvioimassa lomakkeen käyttäjäystävällisyyttä.
Jatkossa palautekysely kerätään vuosittain ja tulokset tallennetaan Excel-taulukointia hyödyntäen, jotta tuloksia voidaan verrata keskenään. Tulokset käydään läpi henkilökunnan palaverissa sekä kerrotaan asiakkaille aamukokouksen yhteydessä. Tyytyväisten määrän ollessa alle 70 % ryhdytään kehittämistoimenpiteisiin.
Aihe oli työelämälähtöinen, ja kyselyllä haluttiin selvittää Mäntyläkodin periaatteiden ja arvojen toteutumista sekä laadun toteutumista asukkaiden näkökulmasta. Samalla asiakaspalautekysely haluttiin viedä asiakaspalautejärjestelmään ja jokavuotiseen käytäntöön. Palautekysely on myös osa Mäntyläkodin laadunseurantaa. Asiakaspalautekyselyn avulla Mäntyläkodin toimintaa halutaan kehittää asiakaslähtöisemmäksi ja samalla saadaan palautetta kirjalliseen, tallennettavaan muotoon. Myös Mäntyläkodin yhteistyökunnat ovat toivoneet asiakaspalautekyselyn kehittämistä ja palautteen keräämistä.
Ensin laadittiin ”raakaversio” kyselylomakkeesta Mäntyläkodin laatukäsikirjan sekä mielenterveyskuntoutujia koskevien laatu- ja kehittämissuositusten pohjalta. Tämän jälkeen lomake viimeisteltiin työyhteisön kehittämispalaverissa ja testattiin syksyllä 2014. Kehittämismenetelmä oli työyhteisölähtöinen prosessikehittäminen. Asiakaspalautelomake, palautteen keräys ajankohta, vastaajaystävällisyys sekä tulosten hyödynnettävyys arvioitiin henkilökunnan kehittämispalaverissa helmikuussa 2015. Myös asiakkaat arvioivat asiakaspalautelomakkeen erillisen palautelomakkeen avulla. Arvioinnin kehittäminen noudatti yhteiskehittelyn periaatteita, koska myös asiakkaat olivat mukana arvioimassa lomakkeen käyttäjäystävällisyyttä.
Jatkossa palautekysely kerätään vuosittain ja tulokset tallennetaan Excel-taulukointia hyödyntäen, jotta tuloksia voidaan verrata keskenään. Tulokset käydään läpi henkilökunnan palaverissa sekä kerrotaan asiakkaille aamukokouksen yhteydessä. Tyytyväisten määrän ollessa alle 70 % ryhdytään kehittämistoimenpiteisiin.