Postausten menestystekijät yritys X:n LinkedIn-postauksissa: Analytiikan näkökulma
Mäkinen, Henna (2025)
Mäkinen, Henna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112028822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112028822
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat yritys X:n LinkedIn postauksien menestykseen analytiikan näkökulmasta. Työn toimeksiantajana toimii yritys X, joka on yrityksille palveluita tuottava asiantuntijaorganisaatio. Opinnäytetyön tarkoituksena on tarjota yritys X:lle konkreettista tietoa siitä, millä tavoin yritys X:n LinkedIn-postauksista saa optimoitua mahdollisimman tehokkaita ja näkyviä.
Kehittämistehtävänä oli analysoida LinkedIn-postausten tehokkuuteen vaikuttavia tekijöitä ja sen avulla tuottaa suosituksia niiden optimoimiseksi. Työn viitekehys muodostui sosiaalisesta mediasta osana B2B- yrityksen markkinointia.
Menetelmällisesti tutkimus pohjautui havainnointiin ja analysointiin, jossa tutkittava aineisto kerättiin Hootsuite-seurantatyökalun avulla. Analysoitu aineisto koostui toimeksiantajan LinkedInissä julkaisemista postauksista kvartaali 1:stä, eli ajanjaksolta tammikuu 2025-maaliskuu 2025. Aineistoa tarkasteltiin useiden eri tekijöiden näkökulmista.
Työssä esitettiin käytännön suosituksia, joiden avulla yritys X voi parantaa näkyvyyttään ja vaikuttavuuttaan LinkedInissä.
Tutkimus osoitti, että LinkedIn-postausten menestys riippuu erityisesti sisällön laadusta ja vuorovaikutteisuudesta, sillä kommenttien ja uudelleenjakojen määrä korreloi vahvasti sitoutuneisuuden kanssa. Eniten reaktioita keräsivät henkilökeskeiset julkaisut, jotka käsittelivät suuria saavutuksia ja kansainvälisiä tunnustuksia, kun taas tekniset yksityiskohdat jäivät vähemmälle huomiolle. Tutkimuksen perusteella yritys X voi parantaa LinkedIn-strategiaansa keskittymällä vuorovaikutteiseen, henkilölähtöiseen sisältöön ja hyödyntämällä analytiikkaa systemaattisesti optimoinnissa, sillä pelkkä sisällön julkaiseminen ei riitä ilman datan pohjalta tehtävää strategista kehittämistä.
Johtopäätös oli, että analytiikan hyödyntäminen sosiaalisen median strategisessa kehittämisessä on olennaista, ja pelkkä sisällön julkaiseminen ei riitä ilman datan pohjalta tehtävää optimointia. Organisaatio voi hyödyntää sosiaalisen median mittareita vaikuttavasti, kun tavoitteet ja viestintäkeinojen käyttö ovat selkeitä.
Kehittämistehtävänä oli analysoida LinkedIn-postausten tehokkuuteen vaikuttavia tekijöitä ja sen avulla tuottaa suosituksia niiden optimoimiseksi. Työn viitekehys muodostui sosiaalisesta mediasta osana B2B- yrityksen markkinointia.
Menetelmällisesti tutkimus pohjautui havainnointiin ja analysointiin, jossa tutkittava aineisto kerättiin Hootsuite-seurantatyökalun avulla. Analysoitu aineisto koostui toimeksiantajan LinkedInissä julkaisemista postauksista kvartaali 1:stä, eli ajanjaksolta tammikuu 2025-maaliskuu 2025. Aineistoa tarkasteltiin useiden eri tekijöiden näkökulmista.
Työssä esitettiin käytännön suosituksia, joiden avulla yritys X voi parantaa näkyvyyttään ja vaikuttavuuttaan LinkedInissä.
Tutkimus osoitti, että LinkedIn-postausten menestys riippuu erityisesti sisällön laadusta ja vuorovaikutteisuudesta, sillä kommenttien ja uudelleenjakojen määrä korreloi vahvasti sitoutuneisuuden kanssa. Eniten reaktioita keräsivät henkilökeskeiset julkaisut, jotka käsittelivät suuria saavutuksia ja kansainvälisiä tunnustuksia, kun taas tekniset yksityiskohdat jäivät vähemmälle huomiolle. Tutkimuksen perusteella yritys X voi parantaa LinkedIn-strategiaansa keskittymällä vuorovaikutteiseen, henkilölähtöiseen sisältöön ja hyödyntämällä analytiikkaa systemaattisesti optimoinnissa, sillä pelkkä sisällön julkaiseminen ei riitä ilman datan pohjalta tehtävää strategista kehittämistä.
Johtopäätös oli, että analytiikan hyödyntäminen sosiaalisen median strategisessa kehittämisessä on olennaista, ja pelkkä sisällön julkaiseminen ei riitä ilman datan pohjalta tehtävää optimointia. Organisaatio voi hyödyntää sosiaalisen median mittareita vaikuttavasti, kun tavoitteet ja viestintäkeinojen käyttö ovat selkeitä.
