Raskausdiabetes : peli osaamisen kehittämiseen
Kauttonen, Essi; Nyholm, Aada (2025)
Kauttonen, Essi
Nyholm, Aada
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112128936
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112128936
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä yhteistyössä Laurea-ammattikorkeakoulun kanssa. Työn tarkoituksena oli kehittää opettavainen peli raskausdiabeteksesta tukemaan sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamisen kehittymistä. Tavoitteena oli luoda selkeä, helposti ymmärrettävä ja käytännönläheinen oppimisen väline opetukseen.
Teoreettinen viitekehys käsittelee raskausdiabeteksen tunnistamista, riskitekijöitä, ennaltaehkäisyä, hoitoa sekä vaikutuksia sikiöön ja synnyttäjään. Lisäksi se korostaa potilasohjauksen merkitystä hoitotyössä. Viitekehys perustuu ajankohtaisiin hoitotyön oppikirjoihin, tieteellisiin tutkimuksiin ja kansallisiin hoitosuosituksiin.
Opinnäytetyön tuotoksena kehitettiin konkreettinen korttipeli, joka sisältää potilastapauksiin perustuvia monivalinta- ja väittämäkortteja. Korttien avulla opiskelijat harjoittelevat raskausdiabeteksen tunnistamista, hoitoa ja potilasohjausta käytännönläheisesti. Peli tukee opiskelijoiden kliinistä ajattelua ja päätöksentekotaitoja. Lisäksi se on suunniteltu motivoivaksi ja käytännönläheiseksi tavaksi oppia raskausdiabeteksen hoitoa ja ohjausta.
Peli pilotoitiin Laurean Lohjan kampuksella osana sairaanhoitajaopiskelijoiden opetusta. Pilotoinnissa opiskelijat testasivat peliä oppimispajassa ja arvioivat sen toimivuutta kirjallisen palautekyselyn avulla. Kyselyssä käytettiin asteikkoa 1–5, jossa 1 tarkoitti "todella huono" ja 5 "todella hyvä".
Tulosten perusteella peli osoittautui selkeäksi, motivoivaksi ja oppimista tukevaksi menetelmäksi. Suurin osa opiskelijoista arvioi pelin hyödyllisyyden ja käytettävyyden hyväksi tai erinomaiseksi, ja opetukselliset tavoitteet saavutettiin hyvin. Johtopäätöksenä peli soveltuu raskausdiabeteksen opetukseen ja on hyödynnettävissä myös muissa hoitotyön oppimiskokonaisuuksissa. Kehittämiskohteina tunnistettiin kysymysten monipuolistaminen ja haastavuuden lisääminen.
Teoreettinen viitekehys käsittelee raskausdiabeteksen tunnistamista, riskitekijöitä, ennaltaehkäisyä, hoitoa sekä vaikutuksia sikiöön ja synnyttäjään. Lisäksi se korostaa potilasohjauksen merkitystä hoitotyössä. Viitekehys perustuu ajankohtaisiin hoitotyön oppikirjoihin, tieteellisiin tutkimuksiin ja kansallisiin hoitosuosituksiin.
Opinnäytetyön tuotoksena kehitettiin konkreettinen korttipeli, joka sisältää potilastapauksiin perustuvia monivalinta- ja väittämäkortteja. Korttien avulla opiskelijat harjoittelevat raskausdiabeteksen tunnistamista, hoitoa ja potilasohjausta käytännönläheisesti. Peli tukee opiskelijoiden kliinistä ajattelua ja päätöksentekotaitoja. Lisäksi se on suunniteltu motivoivaksi ja käytännönläheiseksi tavaksi oppia raskausdiabeteksen hoitoa ja ohjausta.
Peli pilotoitiin Laurean Lohjan kampuksella osana sairaanhoitajaopiskelijoiden opetusta. Pilotoinnissa opiskelijat testasivat peliä oppimispajassa ja arvioivat sen toimivuutta kirjallisen palautekyselyn avulla. Kyselyssä käytettiin asteikkoa 1–5, jossa 1 tarkoitti "todella huono" ja 5 "todella hyvä".
Tulosten perusteella peli osoittautui selkeäksi, motivoivaksi ja oppimista tukevaksi menetelmäksi. Suurin osa opiskelijoista arvioi pelin hyödyllisyyden ja käytettävyyden hyväksi tai erinomaiseksi, ja opetukselliset tavoitteet saavutettiin hyvin. Johtopäätöksenä peli soveltuu raskausdiabeteksen opetukseen ja on hyödynnettävissä myös muissa hoitotyön oppimiskokonaisuuksissa. Kehittämiskohteina tunnistettiin kysymysten monipuolistaminen ja haastavuuden lisääminen.
