Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Sensorisen integraation terapiaympäristön tilasuunnitelma

Vesa, Klaara (2024)

 
Avaa tiedosto
Vesa_Klaara.pdf (39.03Mt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Vesa, Klaara
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112028810
Tiivistelmä
Sensorisen integraation terapiaympäristön suunnitelman tavoite oli tutkia, miten sisustusarkkitehtuurin keinoin voidaan luoda turvallinen ja miellyttävä ympäristö aistitiedon jäsentymisen ongelmista kärsivälle lapselle. Toinen tavoite oli ottaa huomioon tilassa työskentelyä helpottavat ominaisuudet terapeutin työhyvinvoinnin edistämiseksi. Työssä suunniteltiin konseptitasoinen kuvitteelliseen tilaan sijoittuva sisustussuunnitelma.

Sensorisen integraation häiriöstä aiheutuvia ongelmia esiintyy 5–10% lapsista. SI-terapia on vakiintunut Suomessa julkisen ja yksityisen terveydenhuollon piirissä sekä yksitysyrittäjien toimesta. SI-terapia sijoittuu aina siihen tarkoitettuun toimintaterapiaympäristöön.

Tutkimusosuudessa tehtiin kirjallisuuskatsaus ja perehdyttiin SI-häiriöön ja terapiaan asiantuntijahaastattelun avulla. Haastattelussa kartoitettiin suunnittelua ohjaavia tekijöitä. Olemassa olevia SI-terapiaympäristöjä tutkittiin ja nostettiin esille niissä toistuvia kehityskohteita ja puutteita, jotka suunnitelmassa pyrittiin ratkomaan.

Suunnitelmassa otettiin huomioon SI-häiriöstä kärsivien lasten tarpeet ja mieltymykset sekä terapeutin työtä sujuvoittavat ratkaisut. Opinnäytetyötä voi käyttää suuntaa antavana ohjekirjana ASD kirjoon kuuluvien tai SI-häiriöstä kärsivien lasten oppimis- ja terapiaympäristöjen sisustussuunnittelussa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste