Digitaaliset ratkaisut vakuudellisen asuntoluottohakemuksen liiteasiakirjojen käsittelyn sujuvoittamiseen : case: pankkikonserni X
Nieminen, Martiitta (2025)
Nieminen, Martiitta
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112028878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112028878
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen toimeksiantajana oli Pankkikonserni X. Hankkeen tavoitteena oli esittää digitaalisia ratkaisuja vakuudellisen asuntoluottohakemuksen liiteasiakirjojen käsittelyn sujuvoittamiseen. Liiteasiakirjojen käsittelyn nykytilaa kartoitettiin palveluprosessin kuvauksen avulla.
Tietopohjassa käsiteltiin automaation ja tekoälyn mahdollisuuksia sekä lainsäädännön ja EU-säädösten vaikutusta. Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena. Aineistot kerättiin toimihenkilöille suunnatulla kyselyllä sekä haastattelemalla kehitysyksikön asiantuntijoita ja henkilöasiakasrahoituksen kehityspäälliköitä. Kyselytutkimuksen tulokset esiteltiin kehittäjille. Liiteasiakirjojen käsittelyä edistettiin myös kahdessa workshopissa ja useissa kehityspalavereissa vuoden 2025 aikana.
Tulosten mukaan liiteasiakirjojen käsittely on nykytilassa manuaalista ja kuormittavaa, ja prosessin hajanaisuus hidastaa kehitystä. Suurimmat kehitystarpeet liittyvät asiakirjojen toimituskanavien ja tiedostomuotojen standardointiin sekä automaation ja tekoälyn hyödyntämiseen rutiinitehtävissä. Ratkaisuehdotuksina esitetään muun muassa asiakirjojen automaattista luokittelua ja arkistointia, tiedostomuotojen yhdenmukaistamista sekä asiakasohjeistuksen parantamista. Tekoälyn rooli nähdään tulevaisuudessa merkittävänä tiedon jalostamisessa ja analysoinnissa, mutta päätöksenteko säilyy ihmisillä. Kehittämishankkeen tuloksia voidaan hyödyntää muissakin organisaatioissa, joissa asiakirjahallinta ja digitalisaatio ovat keskeisiä toimintoja. The development project was commissioned by Banking Group X. The goal of the project was to propose digital solutions to streamline the processing of supporting documents for secured housing loan applications. This goal was pursued by mapping the current state of handling these supporting documents. The study follows an action research approach as a development method, combining practical development and systematic inquiry.
A survey was used to examine how employees spend their time processing, organizing, reviewing, summarizing specific documents, and storing them. Illustrating the volume and time usage enhanced the usefulness of the survey results. The survey helped concrete employee experience regarding the submission of supporting documents and the workload they create as part of daily tasks. Specialists’ interviews were analyzed thematically and provided insights into the current state of digitalization.
In the knowledge base was presented the current and near-future possibilities of automation and artificial intelligence from the perspective of supporting documents, as well as the impact of legislation and EU regulations. Based on the development project, a genuine need can be identified. Banking Group X should promote capabilities and modern digital solutions that create new opportunities.
Solutions for handling supporting documents are relevant both for the near future and for longer-term implementations.
Tietopohjassa käsiteltiin automaation ja tekoälyn mahdollisuuksia sekä lainsäädännön ja EU-säädösten vaikutusta. Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena. Aineistot kerättiin toimihenkilöille suunnatulla kyselyllä sekä haastattelemalla kehitysyksikön asiantuntijoita ja henkilöasiakasrahoituksen kehityspäälliköitä. Kyselytutkimuksen tulokset esiteltiin kehittäjille. Liiteasiakirjojen käsittelyä edistettiin myös kahdessa workshopissa ja useissa kehityspalavereissa vuoden 2025 aikana.
Tulosten mukaan liiteasiakirjojen käsittely on nykytilassa manuaalista ja kuormittavaa, ja prosessin hajanaisuus hidastaa kehitystä. Suurimmat kehitystarpeet liittyvät asiakirjojen toimituskanavien ja tiedostomuotojen standardointiin sekä automaation ja tekoälyn hyödyntämiseen rutiinitehtävissä. Ratkaisuehdotuksina esitetään muun muassa asiakirjojen automaattista luokittelua ja arkistointia, tiedostomuotojen yhdenmukaistamista sekä asiakasohjeistuksen parantamista. Tekoälyn rooli nähdään tulevaisuudessa merkittävänä tiedon jalostamisessa ja analysoinnissa, mutta päätöksenteko säilyy ihmisillä. Kehittämishankkeen tuloksia voidaan hyödyntää muissakin organisaatioissa, joissa asiakirjahallinta ja digitalisaatio ovat keskeisiä toimintoja.
A survey was used to examine how employees spend their time processing, organizing, reviewing, summarizing specific documents, and storing them. Illustrating the volume and time usage enhanced the usefulness of the survey results. The survey helped concrete employee experience regarding the submission of supporting documents and the workload they create as part of daily tasks. Specialists’ interviews were analyzed thematically and provided insights into the current state of digitalization.
In the knowledge base was presented the current and near-future possibilities of automation and artificial intelligence from the perspective of supporting documents, as well as the impact of legislation and EU regulations. Based on the development project, a genuine need can be identified. Banking Group X should promote capabilities and modern digital solutions that create new opportunities.
Solutions for handling supporting documents are relevant both for the near future and for longer-term implementations.
