Pelialustojen käyttöliittymien suunnittelu visuaalisen suunnittelun näkökulmasta
Sallinen, Santeri (2025)
Sallinen, Santeri
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112129002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112129002
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on pelialustojen käyttöliittymien suunnittelu visuaalisen suunnittelun näkökulmasta. Termillä pelialusta tarkoitan digitaalisia ympäristöjä, kuten Valve Corporationin Steam. Tavoitteena oli selvittää, miten eri pelialustat eroavat toisistaan ja miten ne noudattavat käytettävyyden ja visuaalisen suunnittelun kansainvälisiä suosituksia. Työ myös syventää ymmärrystä visuaalisen suunnittelun merkityksestä käytettävyyden parantamisessa. Analyysi rajattiin visuaalisten elementtien vaikutukseen pelialustojen käyttöliittymien käytettävyydessä. Opinnäytetyön empiirinen aineisto hankittiin analysoimalla olemassa olevia käyttöliittymäratkaisuja valittujen tutkimuskysymysten perusteella sekä analysoimalla teoreettista aineistoa aiheesta. Pelialustojen analyysin tulokset osoittivat, että visuaaliset elementit tukevat käytettävyyttä, kun ne ovat selkeitä, johdonmukaisia ja ohjaavat käyttäjää, mutta heikentävät sitä, jos ne ovat muun muassa kuormittavia tai vaikeasti hahmotettavia. Pelialustat noudattavat peruskäytettävyyden periaatteita hyvin, mutta saavutettavuudessa on puutteita muun muassa fonttikoon säädössä, kontrastissa sekä ruudunlukijatuessa. Tulosten perusteella voidaan todeta, että todellinen tasapaino jää käyttöliittymiltä saavuttamatta. Työ osoittaa, että käytettävyyden ja visuaalisuuden yhdistäminen digitaalisessa ympäristössä on haastava. Tulosten pohjalta voitaisiin kehittää konsepti, joka yhdistää parhaat käytännöt ja ratkaisee havaitut ongelmat, tarjoten mallin pelialustojen käyttöliittymien jatkokehitykseen. The topic of this thesis concerns designing user interfaces for gaming platforms from a visual design perspective. The term gaming platform refers to digital environments such as Steam from Valve Corporation’s. The aim was to examine how different gaming platforms differ from each other and how they comply with international usability and visual design guidelines. The study also seeks to deepen the author’s understanding of the importance of visual design in enhancing usability. The analysis focused on the impact of visual elements on the usability of gaming platform user interfaces. The empirical material was collected by analyzing existing user interface solutions based on selected research questions supported by theoretical literature on the subject. The results of the analysis show that visual elements can support usability when they are clear and consistent and guide the user, but can weaken it when they are, for example, visually overwhelming or difficult to interpret. The platforms generally follow the basic principles of usability, but accessibility remains limited, particularly regarding font size adjustment, contrast, and screen reader support. Overall, a true balance between visual appeal and usability has not yet been fully achieved. The study demonstrates that combining usability and visual design in digital environments is challenging. Based on the findings, a design concept could be developed that combines best practices and addresses the identified issues, providing a model for the future development of gaming platform user interfaces.
