Pasianssia ja Särkänniemen matkoja : nuorisotyön ja koulun yhteistyö Ylivieskan ja Nivala-Haapajärven seutukunnissa
Holappa, Terttu; Leskinen, Tuija (2006)
Holappa, Terttu
Leskinen, Tuija
2006
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112429260
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112429260
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme käsittelee nuorisotyön ja koulun yhteistyötä Ylivieskan ja Nivala-Haapajärven seutukuntien alueella. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää nuorisotyön muotoja koulussa nykyään ja yhteistyön kehittämismahdollisuuksia tulevaisuudessa. Tutkimuksessa tutkittiin opettajien toiveita ja tarpeita siitä, miten he haluaisivat hyödyntää nuorisotyöntekijöitä koulussa.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsittelemme lapsen ja nuoren kehitystä, nuorisotyöntekijän koulutusta ja työkenttää. Tarkastelemme myös koulua nuorisotyöntekijän toimintaympäristönä, opetussuunnitelmia sekä arvoja ja etiikkaa opettajien sekä nuorisotyöntekijöiden työssä.
Tutkimuksemme on kvantitatiivinen kyselytutkimus, joka lähetettiin alakoulujen esiopetuksesta vastaaville opettajille sekä alakoulujen koulujenjohtajille. Yläkouluilla kyselyt menivät liikunnan- ja uskonnon opettajille sekä opinto-ohjaajille. Kyselyymme vastasi 59 opettajaa, jolloin vastausprosentiksi muodostui 41, 3 %.
Tutkimustulosten mukaan nuorisotyön ja koulun välillä on olemassa yhteistyötä. Kaikilla vastaajilla on ollut yhteistyötä jonkun nuorisotyötä tekevän tahon kanssa. Yhteistyöhön suhtauduttiin positiivisesti, ja tutkimustuloksista nousi esiin yhteistyön tärkeys. Opettajat toivat esiin omia toiveitaan ja odotuksiaan siitä, miten nuorisotyö voisi osallistua koulumaailmaan. Eniten toivottu yhteistyömuoto oli seikkailu- ja elämystoiminta.
Opettajat näkivät nuorisotyöntekijöiden läsnäolon lasten ja nuorten parissa ehkäisevän syrjäytymistä. Tuloksista kannattaa mainita myös nuorisotyöntekijöiden osuus lasten ja nuorten sosiaalisten taitojen vahvistajana. Toivottu yhteistyömuoto oli myös nuorisotyöntekijän tuki kriisitilanteissa.
Tutkimustamme voivat hyödyntää erityisesti eri organisaatioiden nuorisotyöntekijät koulutyössään. Tutkimuksemme antaa suuntaa nuorisotyöntekijöitä kouluttaville ammattikorkeakouluille ja oppilaitoksille niiden kehittäessä opetussuunnitelmiaan. Lisäksi esikoulun opettajat sekä perusopetuksesta vastaavat opettajat voivat saada ideoita yhteistyön kehittämiseen oman paikkakuntansa nuorisotyöstä vastaavien henkilöiden kanssa.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsittelemme lapsen ja nuoren kehitystä, nuorisotyöntekijän koulutusta ja työkenttää. Tarkastelemme myös koulua nuorisotyöntekijän toimintaympäristönä, opetussuunnitelmia sekä arvoja ja etiikkaa opettajien sekä nuorisotyöntekijöiden työssä.
Tutkimuksemme on kvantitatiivinen kyselytutkimus, joka lähetettiin alakoulujen esiopetuksesta vastaaville opettajille sekä alakoulujen koulujenjohtajille. Yläkouluilla kyselyt menivät liikunnan- ja uskonnon opettajille sekä opinto-ohjaajille. Kyselyymme vastasi 59 opettajaa, jolloin vastausprosentiksi muodostui 41, 3 %.
Tutkimustulosten mukaan nuorisotyön ja koulun välillä on olemassa yhteistyötä. Kaikilla vastaajilla on ollut yhteistyötä jonkun nuorisotyötä tekevän tahon kanssa. Yhteistyöhön suhtauduttiin positiivisesti, ja tutkimustuloksista nousi esiin yhteistyön tärkeys. Opettajat toivat esiin omia toiveitaan ja odotuksiaan siitä, miten nuorisotyö voisi osallistua koulumaailmaan. Eniten toivottu yhteistyömuoto oli seikkailu- ja elämystoiminta.
Opettajat näkivät nuorisotyöntekijöiden läsnäolon lasten ja nuorten parissa ehkäisevän syrjäytymistä. Tuloksista kannattaa mainita myös nuorisotyöntekijöiden osuus lasten ja nuorten sosiaalisten taitojen vahvistajana. Toivottu yhteistyömuoto oli myös nuorisotyöntekijän tuki kriisitilanteissa.
Tutkimustamme voivat hyödyntää erityisesti eri organisaatioiden nuorisotyöntekijät koulutyössään. Tutkimuksemme antaa suuntaa nuorisotyöntekijöitä kouluttaville ammattikorkeakouluille ja oppilaitoksille niiden kehittäessä opetussuunnitelmiaan. Lisäksi esikoulun opettajat sekä perusopetuksesta vastaavat opettajat voivat saada ideoita yhteistyön kehittämiseen oman paikkakuntansa nuorisotyöstä vastaavien henkilöiden kanssa.