Käsityöyrityksen myyntikanavat
Von Schöneman, Terhi (2006)
Von Schöneman, Terhi
2006
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112429274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112429274
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli saada kokonaiskuva käsityötuotteiden myyntikanavista Suomessa. Tehtävänä oli myös tehdä työn toimeksiantajalle Tmi May Björklundille tutkimus siitä, mitkä olisivat hänen tuotteidensa mahdollisuudet jälleenmyynnin kannalta. Tmi May Björklund on Pietarsaaressa toimiva turkkuripalveluja tarjoava yritys, joka on perustettu vuoden 2004 keväällä.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli toimeksiantajan tarve kartoittaa yrityksen ja sen tuotteiden jälleenmyyntimahdollisuudet. Teoreettisessa viitekehyksessä selvitettiin suomalaisten käsityöyritysten tuotteiden yleisimpiä markkinakanavia ja määriteltiin alalla tunnetut käsitteet. Aiheesta saatavilla oleva aineisto koostui kirjoista, lehtiartikkeleista intemet-sivustoista ja asiantuntijahaastattelusta. Haastattelun tuloksia integroitiin työn teoriaosuuteen.
Työn empiirisessä osassa haastateltiin Suomen suurimmissa kaupungeissa toimivia jälleenmyyjiä, jotka olivat löytyneet joko paikallisten käsityökeskusten tai internetin kautta. Näissä haastatteluiss·a selvitettiin asiantuntijoiden mielipiteitä sekä Tmi May Björklundin valmistamista tuotteista valokuvien avulla että yleisiä tietoja koskien jälleenmyyntiä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puhelinhaastatteluja, joissa haastateltiin jälleenmyyntiyritysten ostoista vastaavia henkilöitä. Haastateltavia yrityksiä oli yhteensä viisi ja ne sijoittuivat Turkuun, Vaasaan, Tampereelle, Ouluun ja Rovaniemelle.
Tutkimuksen tulokset -luvussa analysoidaan saatuja vastauksia. Tutkimusaineistosta nousi esiin yhteisiä tekijöitä. Nämä asiat nousivat keskeisiksi asioiksi koskien Tmi May Björklundin tuotteita ja niiden mahdollisuuksia soveltua jälleenmyyntitarkoituksiin. Jälleenmyyjät pitivät tuotteita kauniina, mutta jälleenmyyntiä ajatellen turhan kalliina, sillä jälleenmyyjät yrittävät melkein poikkeuksetta saada tuotteista 100 %:n katteen, jolloin tuotteen lopullinen hinta nousee turhan korkeaksi. Tuotteita pidettiin marginaalitavarana ja jälleenmyyjät kokivat, että niitä ei voisi pitää suurena varastona. Haastatteluissa kuitenkin ilmeni kiinnostusta tuotteita kohtaan ja Tmi May Björklundin todellinen hyöty tutkimuksen toteuttamisesta tulee varmasti näkymään vasta pidemmällä ajanjaksolla.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli toimeksiantajan tarve kartoittaa yrityksen ja sen tuotteiden jälleenmyyntimahdollisuudet. Teoreettisessa viitekehyksessä selvitettiin suomalaisten käsityöyritysten tuotteiden yleisimpiä markkinakanavia ja määriteltiin alalla tunnetut käsitteet. Aiheesta saatavilla oleva aineisto koostui kirjoista, lehtiartikkeleista intemet-sivustoista ja asiantuntijahaastattelusta. Haastattelun tuloksia integroitiin työn teoriaosuuteen.
Työn empiirisessä osassa haastateltiin Suomen suurimmissa kaupungeissa toimivia jälleenmyyjiä, jotka olivat löytyneet joko paikallisten käsityökeskusten tai internetin kautta. Näissä haastatteluiss·a selvitettiin asiantuntijoiden mielipiteitä sekä Tmi May Björklundin valmistamista tuotteista valokuvien avulla että yleisiä tietoja koskien jälleenmyyntiä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puhelinhaastatteluja, joissa haastateltiin jälleenmyyntiyritysten ostoista vastaavia henkilöitä. Haastateltavia yrityksiä oli yhteensä viisi ja ne sijoittuivat Turkuun, Vaasaan, Tampereelle, Ouluun ja Rovaniemelle.
Tutkimuksen tulokset -luvussa analysoidaan saatuja vastauksia. Tutkimusaineistosta nousi esiin yhteisiä tekijöitä. Nämä asiat nousivat keskeisiksi asioiksi koskien Tmi May Björklundin tuotteita ja niiden mahdollisuuksia soveltua jälleenmyyntitarkoituksiin. Jälleenmyyjät pitivät tuotteita kauniina, mutta jälleenmyyntiä ajatellen turhan kalliina, sillä jälleenmyyjät yrittävät melkein poikkeuksetta saada tuotteista 100 %:n katteen, jolloin tuotteen lopullinen hinta nousee turhan korkeaksi. Tuotteita pidettiin marginaalitavarana ja jälleenmyyjät kokivat, että niitä ei voisi pitää suurena varastona. Haastatteluissa kuitenkin ilmeni kiinnostusta tuotteita kohtaan ja Tmi May Björklundin todellinen hyöty tutkimuksen toteuttamisesta tulee varmasti näkymään vasta pidemmällä ajanjaksolla.