Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Käsityöyrityksen myyntikanavat

Von Schöneman, Terhi (2006)

 
Avaa tiedosto
VonSchoneman_Terhi.pdf (2.588Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Von Schöneman, Terhi
2006
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112429274
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli saada kokonaiskuva käsityötuotteiden myyntikanavis­ta Suomessa. Tehtävänä oli myös tehdä työn toimeksiantajalle Tmi May Björklundille tut­kimus siitä, mitkä olisivat hänen tuotteidensa mahdollisuudet jälleenmyynnin kannalta. Tmi May Björklund on Pietarsaaressa toimiva turkkuripalveluja tarjoava yritys, joka on perustettu vuoden 2004 keväällä.

Opinnäytetyön lähtökohtana oli toimeksiantajan tarve kartoittaa yrityksen ja sen tuotteiden jälleenmyyntimahdollisuudet. Teoreettisessa viitekehyksessä selvitettiin suomalaisten käsi­työyritysten tuotteiden yleisimpiä markkinakanavia ja määriteltiin alalla tunnetut käsitteet. Aiheesta saatavilla oleva aineisto koostui kirjoista, lehtiartikkeleista intemet-sivustoista ja asiantuntijahaastattelusta. Haastattelun tuloksia integroitiin työn teoriaosuuteen.

Työn empiirisessä osassa haastateltiin Suomen suurimmissa kaupungeissa toimivia jäl­leenmyyjiä, jotka olivat löytyneet joko paikallisten käsityökeskusten tai internetin kautta. Näissä haastatteluiss·a selvitettiin asiantuntijoiden mielipiteitä sekä Tmi May Björklundin valmistamista tuotteista valokuvien avulla että yleisiä tietoja koskien jälleenmyyntiä. Ai­neistonkeruumenetelmänä käytettiin puhelinhaastatteluja, joissa haastateltiin jälleenmyyn­tiyritysten ostoista vastaavia henkilöitä. Haastateltavia yrityksiä oli yhteensä viisi ja ne sijoittuivat Turkuun, Vaasaan, Tampereelle, Ouluun ja Rovaniemelle.

Tutkimuksen tulokset -luvussa analysoidaan saatuja vastauksia. Tutkimusaineistosta nousi esiin yhteisiä tekijöitä. Nämä asiat nousivat keskeisiksi asioiksi koskien Tmi May Björklundin tuotteita ja niiden mahdollisuuksia soveltua jälleenmyyntitarkoituksiin. Jälleenmyy­jät pitivät tuotteita kauniina, mutta jälleenmyyntiä ajatellen turhan kalliina, sillä jälleen­myyjät yrittävät melkein poikkeuksetta saada tuotteista 100 %:n katteen, jolloin tuotteen lopullinen hinta nousee turhan korkeaksi. Tuotteita pidettiin marginaalitavarana ja jälleen­myyjät kokivat, että niitä ei voisi pitää suurena varastona. Haastatteluissa kuitenkin ilmeni kiinnostusta tuotteita kohtaan ja Tmi May Björklundin todellinen hyöty tutkimuksen to­teuttamisesta tulee varmasti näkymään vasta pidemmällä ajanjaksolla.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste