Matkakohteena maraton : suomalaiset Tukholman maratonilla
Herrala, Jonna (2006)
Herrala, Jonna
2006
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112429308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112429308
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli selvittää, miten Tukholman maratonin käytännön järjestelyitä voitaisiin parantaa vastaamaan entistä paremmin suomalaisjuoksijoiden tarpeita ja toiveita. Kyselyllä saatujen vastausten avulla toimeksiantajani Stockholm Marathon / Tjejmilen voi mahdollisesti kehittää tapahtumaa suomalaisjuoksijoiden toiveiden mukaiseksi.
Työn teoreettinen viitekehys rakentui kahdesta osasta. Ensimmäinen osa käsitteli liikuntamatkailua osana matkailuelinkeinoa. Luvussa tutustuttiin liikuntamatkailun muotoihin, erityisesti keskityttiin maratonmatkailuun. Myös suomalaisten maratonmatkailua ja suomalaisten matkanjärjestäjien maratonmatka-tarjontaa käsiteltiin. Lisäksi esille otettiin liikuntamatkailun elämyksellisyys ja liikuntamatkailun asiakkaat. Toinen teoreettinen osa keskittyi urheilutapahtumiin liikuntamatkan kohteena. Osassa tutkittiin maratonjuoksun historiallista kehitystä sekä tutustuttiin Tukholman maratonin historiaan ja vuoden 2006 tapahtumaan. Luvussa tarkasteltiin myös suuren suomalaisjuoksijamäärän vaikutuksia tapahtuman järjestämiseen.
Opinnäytetyön empiirinen osa toteutettiin suorittamalla kvantitatiivinen tutkimus suomalaisjuoksijoille, jotka osallistuivat vuoden 2006 Tukholman maratonille. Tutkimus suoritettiin sähköisesti lähettämällä kyselylomake vastaajien sähköpostiin kesäkuun 2006 aikana. Kyselyyn vastasi 345 henkilöä ja saadut vastaukset käsiteltiin internetin kautta Easy Research -tilasto-ohjelman avulla.
Tutkimustuloksista tuli esille, että suurin osa vastanneista oli kokonaisuudessaan tyytyväisiä vuoden 2006 Tukholman maratoniin. Tutkimuksen avulla saatiin myös useita kehittämistoiveita liittyen esimerkiksi juoma- ja ruokahuoltoon juoksureitin varrella sekä sitä ennen ja sen jälkeen. Moni vastaaja oli tyytymätön reitin ruuhkaisuuteen ja huoltopisteiden tungokseen. Useat vastaajat ilmoittivat tyytymättömyytensä käyttämänsä laivan aikatauluihin tai muihin matkanjärjestäjiin liittyviin asioihin, joihin Tukholman maratonin järjestäjät eivät voi suoraan vaikuttaa.
Tapahtumaa luonnehdittiin eniten adjektiiveilla toimiva, iloinen, lämminhenkinen ja kansainvälinen. Ilmoittautumista Tukholman maratonille pidettiin erityisen helppona, mutta osanottomaksu olisi vastanneiden mielestä voinut olla edullisempi. Numerolappujen jakoa pidettiin onnistuneimpana toimipisteenä, kun taas vaatteiden vaihtomahdollisuuksissa ja WC-tiloissa olisi vastaajien mielestä ollut parantamisen varaa. Avoimissa vastauksissa annettiin paljon kiitosta. Erityisen tyytyväisiä oltiin tapahtuman tunnelmaan ja yleisön kannustukseen sekä radan varrella esitettyyn musiikkiin.
Työn teoreettinen viitekehys rakentui kahdesta osasta. Ensimmäinen osa käsitteli liikuntamatkailua osana matkailuelinkeinoa. Luvussa tutustuttiin liikuntamatkailun muotoihin, erityisesti keskityttiin maratonmatkailuun. Myös suomalaisten maratonmatkailua ja suomalaisten matkanjärjestäjien maratonmatka-tarjontaa käsiteltiin. Lisäksi esille otettiin liikuntamatkailun elämyksellisyys ja liikuntamatkailun asiakkaat. Toinen teoreettinen osa keskittyi urheilutapahtumiin liikuntamatkan kohteena. Osassa tutkittiin maratonjuoksun historiallista kehitystä sekä tutustuttiin Tukholman maratonin historiaan ja vuoden 2006 tapahtumaan. Luvussa tarkasteltiin myös suuren suomalaisjuoksijamäärän vaikutuksia tapahtuman järjestämiseen.
Opinnäytetyön empiirinen osa toteutettiin suorittamalla kvantitatiivinen tutkimus suomalaisjuoksijoille, jotka osallistuivat vuoden 2006 Tukholman maratonille. Tutkimus suoritettiin sähköisesti lähettämällä kyselylomake vastaajien sähköpostiin kesäkuun 2006 aikana. Kyselyyn vastasi 345 henkilöä ja saadut vastaukset käsiteltiin internetin kautta Easy Research -tilasto-ohjelman avulla.
Tutkimustuloksista tuli esille, että suurin osa vastanneista oli kokonaisuudessaan tyytyväisiä vuoden 2006 Tukholman maratoniin. Tutkimuksen avulla saatiin myös useita kehittämistoiveita liittyen esimerkiksi juoma- ja ruokahuoltoon juoksureitin varrella sekä sitä ennen ja sen jälkeen. Moni vastaaja oli tyytymätön reitin ruuhkaisuuteen ja huoltopisteiden tungokseen. Useat vastaajat ilmoittivat tyytymättömyytensä käyttämänsä laivan aikatauluihin tai muihin matkanjärjestäjiin liittyviin asioihin, joihin Tukholman maratonin järjestäjät eivät voi suoraan vaikuttaa.
Tapahtumaa luonnehdittiin eniten adjektiiveilla toimiva, iloinen, lämminhenkinen ja kansainvälinen. Ilmoittautumista Tukholman maratonille pidettiin erityisen helppona, mutta osanottomaksu olisi vastanneiden mielestä voinut olla edullisempi. Numerolappujen jakoa pidettiin onnistuneimpana toimipisteenä, kun taas vaatteiden vaihtomahdollisuuksissa ja WC-tiloissa olisi vastaajien mielestä ollut parantamisen varaa. Avoimissa vastauksissa annettiin paljon kiitosta. Erityisen tyytyväisiä oltiin tapahtuman tunnelmaan ja yleisön kannustukseen sekä radan varrella esitettyyn musiikkiin.