B2B-myynti globaaleissa kriisitilanteissa : myyjän näkökulmasta
Karinkanta, Saara (2025)
Karinkanta, Saara
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112229109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112229109
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin millaista B2B-myynti globaaleissa kriisitilanteissa on myyjän näkökulmasta. Tavoitteena oli tutkia millaista B2B-myynti on muuttuvissa tilanteissa ja millainen myyjä pärjää näissä tilanteissa. Opinnäytetyö koostuu tietoperustasta sekä laadullisesta tutkimuksesta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teema haastattelun muodossa. Haastattelussa haastateltiin neljää kokenutta myyjää. Kerätty aineisto analysoitiin ja etsittiin samankaltaisuuksia ja erkavaisuuksia vastauksien välillä. Tulokset jäsentyivät keskeisten teemojen ympärille kuten myyjän asenteen merkitys myynti kokemuksien kannalta muuttuvissa tilanteissa, työmuodon merkitys resilienssin ja stressin sietokyvyn kannalta sekä B2B-myynnin muutokset.
Keskeisempinä havaintoina todettiin, että etätyö on edesauttanut myyjien resilienssiä muuttuvissa globaaleissa tilanteissa. Digitalisaation seurauksena on tullut huonojakin asioita, koettiin se edesauttavan tekijänä. Tärkeänä pidettiin myös myyjän asennetta tilanteeseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teema haastattelun muodossa. Haastattelussa haastateltiin neljää kokenutta myyjää. Kerätty aineisto analysoitiin ja etsittiin samankaltaisuuksia ja erkavaisuuksia vastauksien välillä. Tulokset jäsentyivät keskeisten teemojen ympärille kuten myyjän asenteen merkitys myynti kokemuksien kannalta muuttuvissa tilanteissa, työmuodon merkitys resilienssin ja stressin sietokyvyn kannalta sekä B2B-myynnin muutokset.
Keskeisempinä havaintoina todettiin, että etätyö on edesauttanut myyjien resilienssiä muuttuvissa globaaleissa tilanteissa. Digitalisaation seurauksena on tullut huonojakin asioita, koettiin se edesauttavan tekijänä. Tärkeänä pidettiin myös myyjän asennetta tilanteeseen.
