Maahanmuuttotaustaisten nuorten peruskouluarki : syrjinnän, psyykkisen hyvinvoinnin ja tuen muotojen valossa
Koskensyli, Laura (2025)
Koskensyli, Laura
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112429294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112429294
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella pakolaistaustaisten nuorten kokemuksia suomalaisessa peruskoulussa sekä selvittää, miten yhdenvertaisuus ja osallisuus toteutuvat heidän näkökulmastaan. Työ on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, jossa on hyödynnetty viittä ajankohtaista pohjoismaista tutkimusta liittyen pakolais- ja maahanmuuttajataustaisten lasten koulukokemuksiin, syrjintään, tuen tarpeisiin ja psyykkiseen hyvinvointiin.
Tulosten perusteella kouluissa esiintyy sekä näkyvää, että vaikeammin havaittavaa rakenteellista rasismia ja syrjintää. Nämä tekijät heikentävät oppilaiden oppimismotivaatiota ja kouluviihtyvyyttä. Esiin nousi myös kielitaidon ja psyykkisten vaikeuksien aiheuttamat haasteet. Samanaikaisesti esiin nousivat myös nuorissa piilevä sitkeys ja heidän luontaiset selviytymiskeinonsa, joiden avulla he pärjäävät arjessaan. Nuorten hyvinvointi ja koulumenestys edellyttää kouluilla tarjottavaa tukea ja turvallisia aikuisia.
Opinnäytetyön perusteella kouluilla on tärkeä rooli yhdenvertaisuuden edistämisessä. Antirasistinen työote, moninaisuuden huomioiminen ja pitkäjänteinen kielitaidon tukeminen edesauttavat yhdenvertaisen koulupolun toteutumista.
Tulosten perusteella kouluissa esiintyy sekä näkyvää, että vaikeammin havaittavaa rakenteellista rasismia ja syrjintää. Nämä tekijät heikentävät oppilaiden oppimismotivaatiota ja kouluviihtyvyyttä. Esiin nousi myös kielitaidon ja psyykkisten vaikeuksien aiheuttamat haasteet. Samanaikaisesti esiin nousivat myös nuorissa piilevä sitkeys ja heidän luontaiset selviytymiskeinonsa, joiden avulla he pärjäävät arjessaan. Nuorten hyvinvointi ja koulumenestys edellyttää kouluilla tarjottavaa tukea ja turvallisia aikuisia.
Opinnäytetyön perusteella kouluilla on tärkeä rooli yhdenvertaisuuden edistämisessä. Antirasistinen työote, moninaisuuden huomioiminen ja pitkäjänteinen kielitaidon tukeminen edesauttavat yhdenvertaisen koulupolun toteutumista.
